|
|
|
|---|---|
|
530 -93 Motorn stannade under vanlig körning, har sedan dess ej gått att starta. Har felsökt en del och tror mig kommit fram till att bränslepumpen går endast då startmotorn går, därefter stannar den. Är det något relä som styr bränslepumpen efter det att startmotorn "släppt". Isåfall var sitter det och vad styrs det av? Eller kan det vara ngt helt annat? (Motorn är lilla V8:n) | |
| upp | |
|
bränslepumpen ska inte gå om inte motorn snurrar, antingen startmotor eller av sig självt.Så felet ligger nog nån annan stans. Dock är bränslepumpen inte utesluten som felorsak. Du bör först avgöra om gnista, bränsletryck & spridaröppning (lyssna) finns. mvh fredde |
|
| Ta bort oljelocket, kolla om det sitter kedjor på dreven. Jag hade samma symptom på min, bara dog. gick ej att starta sen. kedjorna av. Lät ingenting...meddela vad du hittar... | |
|
har nu fått den att starta till, men sedan dör han av igen Gnista finns och stiften blir blöta. Har tvångskört b-pumpen men vet ej om trycket är tillräckligt. Jag börjar tro att det är ngn givare som har gett upp,-vad tror ni? |
|
| Jo kedjorna rullar! | |
| kollat bränslefilter, vev, kam axelgivare.... | |
| hur kollar jag givarna? | |
|
Det kan du nog bara göra hos Bmw, felsökning via dator. Typ lamdagivare kan du ju koppla ur. bilen går då på förinställt från styrboxen. men jag är tveksam till om det går med vev och kamaxelgivare. läs här Länk typ samma problem som du verkar ha. Fast en E39. Men dom tror det är givarna oxå... Länk |
|
|
Hittade just en svart box med ett uttag för en nyckel, just framför vindrutan i motorrummet. Kan det vara ngt till larm/startspärr? Jag trodde isåf inte att jag hade ngt larm! Är det ngn som vet vad ett eventuellt larm/startspärr bryter? (typ strömmen till tändning eller till b-pumpen eller något annat) Kan man koppla ur det? |
|
|
Larmet bryter ju startström till motorn om jag inte är helt ute och cyklar...eller ja till styrboxen... Länk |
|
|
UPP |
|
|
koppla ur luftmassemätaren & starta & se vad som händer. Lambdasonden bör inte vara problemet då den sällan används före typ 50 grader motortemp. Kylvätsketempgivaren kan vara möjlig orsak också... mvh fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.