|
|
|
|---|---|
|
Ska byta bakaxel på min 316 med trimmad 318motor i. Nu sitter det en 318 axel i, och jag tycker den är ganska pigg. Så jag vill inte ha någon högre toppfart utan ingefär samma. Vad ska jag leta efter för axel? Eller räcker det med att byta klump? hur svårt är det att byta klump? | |
|
Byta klump är inte svårt. Lossa på 12 insexbultar till drivaxlarna, tre eller fyra bultar till kardanen och fyra bultar till klumpen om jag inte minns fel. Vet inte vad du har för utväxling i klumpen men skulle tippa på att det är samma som till 320, 4.10:1. Så det är väl 318-320 du ska leta efter. De större klumparna är nog svårt att få med den utväxlingen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Glöm inte kabeln till hastighetsmätargivaren. Sen kan bultarna vara svåra att få loss. Mycket 5-56 och låt verka ett tag så ska det gå. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ska leta tag i en klump då och byta den. Lät inte allt för komplicerat. Passar en klump med 3:73(?) i utväxling. För då borde den väl bli lite piggare i små hastigheter? |
|
|
Ju lägre siffra desto högre topphastighet. Ex. så ger 3.73 högre toppfart än en 4.10:1. Siffran anger hur många varv kardanen måste snurra för att hjulaxeln ska snurra ett varv. Med 4.10:1 får du högre varvtal på motorn vid samma hastighet som en 3.73:1. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Du kan kolla här: Länk Bläddra ner till "Hjulomkretsomräkningstabeller" och skriv in dina data så ser du hastigheten vid visst varvtal. Utväxlingen är på din växellåda: 1:an 3.72 2:an 2.02 3:an 1.32 4:an 1.00 5:an 0.80 Back: 3.45 Bakaxel är den utväxling klumpen har. ///BMW - Was sonst! |
|
| Jaha, nu blev jag lite smartare! Får tacka för dom utmärkta svaren. :) Det är alltså helst en 4.10:1 axel jag ska ha. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.