|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte bara komma med två snabba frågor, hoppas på kloka svar :-) 1) Jag ser oljor på hyllorna hos BMW som heter SLX LL01 - är det samma olja som SLX 01 LongLife? 2) LongLife oljor skall tydligen användas till nyare bilar som har längre serviceintervall än vad man tidigare hade.. är det skadligt att använda en sådan (antagligen finare) olja till en bil från 1995 som inte alls är förberedd för LongLifeolja? Mvh Marcus | |
|
1) Ja 2) Nej Mvh, Kalle |
|
| Tack Kalle! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Men ekonomiskt dumt efter som din motor inte kräver dessa oljor. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Inte alls, 4 liter kostade runt trehundringen på träffen hos BMW Solna förra veckan! /M |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
OK det var ju hyfsat pris men normalt är det ju ingen bra affär, ska inte alpinor ha TWS olja ?? brukar ju krävas på E34 orna. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu skall vi reda ut lite begrepp här Hasso :-) B8'an är en E36, absolut inte en E34! ;) Sedan är oljan till min E38... B8an skall som du säger få sig en ny omgång TWS 10w60 till vårkanten (har kört 400 mil med bilen sedan förra oljebytet i maj så det kändes som 8 nya liter redan var lite väl tajt) /M |
|
E34 "var ett exempel Helge" :) eftersom jag visste att just dom ville ha TWS och det framgick inte till vilken bil du skulle ha oljan till :) ///MVH Hasso Länk |
| Kör min Alpina på TWS också, fick 7 liter olja, oljefilter, och luftfilter för 1000-lappen via jobbet. :) | |
|
Darklight: Det måste ha varit kraftig rea på BMW Solna... Mvh |
|
|
rob_t_j72: Jo, stämmer.. de håller väl på att byta ut LL01 mot LL04 i hyllorna och försöker väl dumpa bort den så fort som möjligt... Däremot håller jag på precis att göra som du, importera ett par liter.. Det blir ju ett ännu bättre pris därifrån! /M |
|
|
eller varför inte prova nya Castrol Edge... den ska ersätta slx,rs,o magnatec.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Ferraripeter2: Är inte magnatec en delsyntetolja? Nåväl, edge är ju inte lika fördelaktig i pris därav räknas den nog bort för åtminstone mig... (pengarna sparas istället till sommarbilen :-) ) |
|
|
nä det är det inte det är en 5w40 syntet , olja är det sista man ska snåla med. tycker jag det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
ferraripeter2: Tyvärr är Magnatec inte en äkta helsyntet; den innehåller en del VHVI/EHVI som är en högt förädlad mineralolja Länk Castrol vann en rättegång i USA där de (och andra förstås) fick rätt att använda sig av begreppet "helsyntet" i oljor som delvis bestod av EHVI/VHVI. Biltemas helsynteter består också till en del av EHVI/VHVI men för halva priset. |
|
|
vad är en äkta syntet då? den utvinns inte av det vi har i jorden iaf?? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
En "äkta" syntetolja bygger man ihop på molekylnivå - man brukar säga att äkta syntetolja är en ren kemisk produkt! EHVI/VHVI-olja är inget annat än en vanlig mineralisk basolja (som man pumpat upp från jordens innanmäte) och som sedan har fått genomgå några extra raffineringssteg - då blir den renare än "vanlig" mineralolja. Bland de äkta syntetoljorna finner man PAO/PIO-oljor, Estrar av olika slag, silikonoljor och glykoler. EHVI/VHVI är oftast inga dåliga oljor, men de är inte lika bra som en äkta PAO-olja. EHVI/VHVI kostar dessutom MYCKET mindre att tillverka och givetvis skall man inte betala lika mycket för sådan olja, som för äkta syntetolja. Att sälja EHVI/VHVI under namnet "syntetolja" är på gränsen till vad som kan anses vara seriöst! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.