|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur ser en "klimatanläggning"(det är så dom kallar den på specen över min bil) ut i en bmw120i? Har nämligen fått min 120i igår och misstänker dom har gjort något fel eftersom jag har inte nån display där jag ställer in tempen jag vill ha utan bara en ratt för varm och kalluft. | |
|
Som jag förstått det finns det två klimatanläggningar till 1-serien. En enklare version, som bl a ingår i Advantage, som kallas "klimatanläggning". Denna har vanliga vred. Den dyrare "klimatautomatiken" har display och är lite mer avancerad. Kostar några tusenlappar extra jämfört med klimatanläggningen. //Chrille |
|
|
Från extrautrustningsinfon om 120i på www.bmw.se: Klimatanläggning (inkl mikrofilter) 9000kr Klimatautomatik, inkl separata temperaturzoner höger/vänster, automatisk recirkulation (AUC), solsensor, imsensor, restvärmefunktion 14300kr Låter som att du fått den enklare, och den har såvitt jag vet vred och ingen display. /Micke |
|
|
Jag har den dyrare varianten (Klimatautomatik) på min 120i. På den är det också vred (Två) för separata temperaturzoner höger/vänster med resp display. Du har troligen fått klimatanläggningen. Sorry!! |
|
|
OK, låter ju inte bra men ska läsa igenom manualen och kolla strax. Varför jag köpte denna var ju för att försäljaren sa att den billigare var av den typen man ställde in tempen man ville ha och den dyrare är samma fast olika för föraren och passageraren. Är det nu som jag tror så har man ju blivit lurat av en försäljare och endast muntligt. Hur skulle ni göra nu då? Misstänker att det kostar multum att fixa i efterhand. Har inte pratat med min handlare än utan jag har velat kolla upp lite mer före. |
|
|
badboy81: Jag hade tagit upp detta och krävt så gått det går att de ska justeras alt de byter in den och då får en ny bil. DÅ med den utrustningen som du vid första beställnings efterfrågade och ville dessutom ha på den bilen som du beställde. Ett muntligt avtal är nästan lika som ett skriftligt avtal. |
|
| jo muntligt är lika giltigt som ett skriftligt, men det är ju svårare att visa på det. Känns nästan som man ska kolla med försäljaren om vad som skiljer när man har ett vittnet brevid och se om hon missar igen. | |
|
Klimaautomatiken ingick tidigare i ett paket, men nu ingår endast klimatanläggning. Upptäckte detta då jag funderar på att uppdatera från 116i till 130i. När jag köpte min 116 ingick Klimaautomatik i ett av paketen. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
En fråga: Går det i efterhand att bygga om från klimatanläggning till klimatautomatik? Klart att allt går men hur mycke jobb är det? Känns ju som jag har rätt men om det innebär att dom måste skicka ner bilen för ombyggnad i tyskland så känns det inte genomförbart utan man ska sikta in sig på nån kompensation istället. Och är det bara typ att byta nån panel och köra in annan mjukvara så kommer jag ju kräva det. |
|
| Pratade med min handlare under lunchen och 30kkr skulle det kosta att montera in i efterhand. Det höga priset berodde på att dom var tvungen att köpa helt kit trots dom bara behövde lite av det. Men han skulle försöka trixa till det. Hoppas kan man ju. | |
|
Klantigt av säljaren, tråkigt när det blir ord mot ord också, men som köpare skulle jag aldrig lita blint på en säljares ord vid tveksamheter. Ska bli intressant att se hur de kan lösa det. Är du intresserad av ett betala för att få det löst? |
|
| Detta är säljarens fel för det är på hans ansvar att du som köpare har UPPFATTAT det hela rätt. Säljaren skall se till att kunden förstår vad han köper eller inte köper. Annars så är det inte seriöst i min mening. Jag tycker att firman skall stå för detta. | |
Njuren |
LOL@30lappar, snacka går juh.de vill säkert att du ska säga "äsch ge mig en M-keps så e vi kvitt". Tror knappast att en BMW behöver punga ut 30lock för "hela kittet". Säljare som ja e lite småtjenis med säger att extrautrustningen+service är det man gör pengar. "det är inte maten som kostar utan drickan till" BMW - i nöd och lust? |
| Alltså självklart betalar jag ju det extra 5200kr eller vad det kostade för att få den AC jag ville ha, men några 30kkr kommer jag inte betala. Felet var ju att hon informerade mig fel och hade hon sagt hur det var så hade jag från början valt dom grejerna jag ville ha. Alltså i det stora hel är ju detta en skitsak. Jag har ju AC och det räcker ju för att få kallt under den veckan det är varmt i luleå men man är ju inställd på att få exakt det man ville ha. Det är ju liksom därför man köper nytt. Och jag kommer nog inte ge mig i första taget om detta och sen så känns min handlare annars väldigt seriös och jag tror nog han kommer fixa detta, men man får vänta och se. | |
| Ja om hon har sagt fel åt dig så tycker man ju dom borde ordna till det så det blir rätt, är ju ändå rätt mycket pengar det handlar om när man köper ny bil. Man vill ju självklart ha den som man själv tänkt sig från första början. Ska bli intressant att höra hur det går.. | |
|
Aha, säljaren var en "hon"... (duckar) ;) badboy81: Hoppas det löser sig och att handlaren tar ansvar och ser dig som är ung som en potentiell inkomstkälla i flera år framöver (och där med chans att ta igen den lilla förlust han gör). Nybilskunder ska man ta väl hand om. |
|
|
Med tanke på säljarnas allmänna kunskapsnivå så tycker jag att man får kolla allt själv att man verkligen har beställt det man vill ha. Keep Your Distance! |
|
|
Jo man har lärt sig nu den hårda vägen att man inte ska prata bil med kvinnor ;) Och man har ju lärt sig på elgiganten och liknade att där måste man kunna det man villa ha, men detta är ju om en bil för 305kkr och tycker att där borde man kunna räkna med högre kompetens. Jag var även där med min kollega som nyligen hämtaq ut sin -06 bmw så han var som tvungen att förklara sig för två kunder och förhoppningsvis så sätter det lite press på han. |
|
Coupén |
Höll oxå på att missa beställningen av klimatautomatik... klart lurigt formulerat i paketen. |
|
jo jag var nära att inte ta det med men min Bror övertalade mig i sista sekunden. Ni som ska köpa 1 serien. glöm ej BMW professional radio bakre nackstöd fällbara och mitt armstöd jag missade dessa =( Min BMW 116i Länk |
|
|
Varför ska man ha backre nackstöd fällbara? är det bara för att man lättare kan vika ner baksätena? Och armstödet är fan guldvärd vid långkörning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.