AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
466

V8 eller M ?

Tjena

Jag står i beråd att köpa min första "riktiga" bmw.. men jag vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. Funderar mest mellan tidig M5 (89 - 91), 540i manuell eller e32 740i (helst manuell). Är M5 mycket dyrare att äga än de andra? Så vitt jag har sett ligger dom alla ungefär lika i inköpspris? Nån som har erfarenhet?

-=G535=-
sebbe_bmw
M5 borde väl vara mer slutkörd och dyrare att reparera... Men visst en M bil är ju en bra bil men det är ju även BMWs "vanliga"

Ha det
Sebbe
Ja är väl kanske lite i samma sits men inte kanske förän till hösten e de väl aktuellt för mig men ja har helt snöat in på 540i manuell. Ja har oxå sett här nånstans på forumet att den ska va nästan lika snabb som en m5:a att de skiljer bara nån 10:del och att den ska va billigare att äga oxå och nån enstaka deciliter i förbrukning. Är det så så tycker ja att 540 är ett förbannat bra köp och för de andra så e de bmw snyggaste modell alltså e34:an =) MvH Mr-speed

enda nakdelen är att dom e så vanliga me automat eller va man ser iallafall MvH Mr-speed

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle definitivt satsa på en automat. Har haft 530 V8 manuell och den var ganska jobbig att köra i stan. Svår doserad koppling gör att man lätt får tjuvstopp vid start trots den starka motorn. Detta är min åsikt, prova själva om ni inte gjort det.
Vad vill du ha?? max sport eller glidare med sportmöjligheter??

En V8 kärra är mera avslappnad glidare medans M5 hela tiden pockar på att gasa och smiskas, kul i början men trots allt man vill ha kortet kvar och kunna glida fram avslappnat när lusten faller på.
go for manuell.............fö mig iaf *Ler*

Jag har ägt manuell 530 v8 och kört manuell 540 v8 e34or båda två. 530:n går mysigt, men som BjörnB skriver dör den ganska lätt. 540 med manuell låda har en helt annan karaktär...den är brutal! Satsa på den tycker jag!

/Simon
Tackar för tipsen! Jag har provkört M5 3,6 och den var kul men som gasar-magnus skrev så vill man ju helst ha kortet kvar oxå. Måste få tag i en 540 att prova, synd att de är så ovanliga med manuell låda. Hur är automaten, blir bilen mycket segare? Jag vill ju kunna lägga en o annan gummi rand nu och då iaf. (trots att det sliter på bil/däck jag vet) =)
Hur är det med 740 ? är e32:an mycket rymligare än e34 ? jag tycker e34 är lite trång bak.. men 740 lär väl vara stört omöjlig att hitta utan auto låda?

- g -
Gubbracer
Man är en slav under bilen, den bara VILL gå fort och då kan man inte annat än låta den göra det!! Min 540 tvingar mej att hela tiden att tillfredställa dess önskan att varva ut.. Jag får nog sälja den ;)

Har du väl testat en 540 manuell kan du nog inte leva utan den sen.
gurra.....ja tycker då att min 535 e perfekt bakom mig själv om ja säger så. alltså ja ställer in stolen som ja vill ha den Mycke bekväm ställning typ. Sen hopppar ja ner i baksätet å ja tycker att de e förvånansvärst bra me plats MvH Mr-speed

Horace.E.Hollywood
Har aldrig ens åkt i en E32:a men baksätet i en E34:a e skitlitet....

Jag e iofs 185cm o ca 110kg stor...så e kan ha me saken at göra!? ;P

Turbo? neeee REAL POWER!
jaha...ja e väl inte så värst lång bara 1,77 eller nå sånt å väger runt 80kg...=)

Jovars är man två i baksätet så sitter man som en kung, men tre eller fler är inte alls vidare trevligt. Kanske man skulle köpa en gammal lada istället, i dom ryms det 12 pers..

- g -
E23
Risken finns väl att V8:an fått mycket smisk.
M5 är byggd för höga varvtal och tål det, 530/540
risk för att V8:an fått känna varvstopp för mycket.

E23
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.