AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.736

Vibrerande bromspedal och knarrande oljud

mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Hej

Jag har ett problem med mina bromsar på min 520-94:
Allt oftare och oftare nu så vibrerar bromspedalen en ca sekund när jag bromsar. Ibland varje gång jag sätter foten på pedalen. Hårt eller mjukt spelar ingen roll. Samtidigt hörs ett knarrande ljud. Pedalen sjunker också en bit till precis som när man (i vanliga fall) trycker på bromspedalen och startar motorn så bromsservot hjälper till.
Inget annat fel märks på bromsarna, ingen varningslampa lyser och ABS-systemet fungerar vad jag vet. Har gjort test att bromsa hårt till låsning på grus och ABS-systemet verkar då arbeta normalt.
Är det någon som känner igen detta och förhoppningsvis vet felorsaken så är jag tacksam.

Har läst något inlägg om ett bromsdiagnossystem som vid diagnos ger liknande "symptom" men i så fall gör mitt system diagnos väldigt ofta. Varför? Förslag?

MVH
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tja jag är ingen proffs på bromsar men jag skulle kolla slangar till bromsservon för du kanske har läkage där eller i själva servon... Nån för trycka på bromsen o en får lyssna efter pyss...
Det kan oxå vara nåt annat...

Lycka till!

mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Hej alla som har detta bromsproblem! (och er andra som kanske råkar ut för ett) Lite tips om orsak och lösning.

Felsymtom på min 520 kan ni läsa om i frågan tidigare.

Jag har läst en del andra svar att kransarna på hjulaxlarna som ger impuls till givaren kan bli igensatta med skit och rost. På min var de igensatta och rostiga men VB var även sprucken! Verkar som rost fått kransen att spricka.

Ny medbringare kostar 550:- på BMW i Mölndal som f.ö. säger att det är mycket ovanligt att denna behöver bytas. Tog en vecka att få hem efter beställning.

Medbringaren sitter med en 36 mutter samt splines på axeltappen mot hjulet. Lossa först drivaxeln som sitter med 6 insexskruv mot medbringaren. Lossa sedan låsbrickan (spetsig tång, skruvmejsel) och 36-muttern (som i alla fall jag inte fick loss utan att stå under bilen med långt skaft till hylsan.) Hjulet på plats och kvar mot underlagen (ramp) som låsning (tackar för tipset $Martens) Använd avdragare till medbringaren. Dra in den nya med muttern..

Nu funkar det klockrent igen :)

lycka till /MB

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.