AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
16.206

Köpa bil som blivit krockad?

Sida 1 av 2
Fi
7
First_bmw
535i -89
Har ni inte en sida/ställe i Sverige som är t.ex ett försäkringsbolag som säljer vidare krockskadade/inlösta bilar till högsta anbud???
Här är våran sida i Finland den e suverän!! Man får lägga in ett anbud på en bil (måste vara hälften av begärt pris) och bjuder ingen på bilen inom en bestämd tid så får man bilen för det priset. Har man tur så handlar det bara om lite ytskador.
Vill gärna veta om det finns dylik i sverige???

Länk

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Har pratat med svenska försäkringsbolag om detta och officiellt så går det inte, inlöst bil = skrotad bil. De säljer endast till seriösa (nåja) skrotfirmor.

Ska man köpa krockat i Sverige så får man förlite sig till dom som krockat bil utan lämplig försäkring, går att fynda rätt bra den vägen också!
Stämmer inte riktigt det där inlöst=skrotad det finns mycket verkstäder som köper krockade bilar av försäkringsbolagen men det skrivs aldrig något om att det rullar mycket mer eller mindre seriöst reparerade fd krockade bilar här i Sverige men så fort det är import då är det krockat eller någon annat myggel så det rullar en jävla massa svensk sålt skrot på vägarna.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Jo jag vet, därför jag skrev "officiellt".
Jag vet en lackerare som köper upp krockskadade bilar från Försäkringsbolag, fixar dom och kör något år med för att sedan sälja. Fast det var några år sedan. Antar att det är samma visa fortfarande?
Eftersom försäkringsbolagen inte får sälja inlösta bilar till andra än aukt bilskrotar så ska man inte kunna köpa en krockad bil av ett försäkringsbolag.

Förmodligen rör det sig om bilar där ägaren fått en lägre ersättning och fått behålla bilen att göra som han vill med.
Vanligt på lite lyxigare bilar i fint skick som kostar mer att reparera än vad bilen är värd. Det brukar gå bra om man ber om det.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Försäkringsbolagen säljer även inlösta bilar vidare till bilverkstäder för reparation, dock aldrig till privatpersoner.
Saniel_73:
Du blandar ihop inlösta bilar med avregistrerade bilar. Finns ingen regel som säger det som du påstår, således ett felaktigt påstående av dig.
Avregistrerade bilar däremot, får inte säljas till andra än bilskrotar. Däremot kan ju en privatperson köpa en hel skrotbil från skroten.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag kan berätta nå himmla skoj Min gamla 330 touring jag hade blev påkörd bakifrån i 110 blås. Syntes inte så stora skador på bilen. Hur som helst så blev bilen ramsne och lite knövlig i bakskärm och baklucka.
Bilen blev inlöst av försäkringsbolaget. Vi fick ersättning och bilen skulle bli skrot.
Vi köpte nu en ny 330 men inte lika utrustad så vi tänkte att vi kunde köpa delar från våran gamla som skinnstolarna xenon lampor mm. Så vi ringde skroten uppgav regnummer. Bilen fanns registrerad men ingen bil detta hände i Juni i år så man tycker juh att bilen borde finnas där.
Gick ut på vv och kollade ägar uppgifter och bilen står fortfarande på mig.
Ringer försäkringsbolaget som löste in bilen, och dom sa att den fanns på skroten i Sundsvall.
Ringde alla större skrotar i Sundsvall ingen bil.
Dom sa att om nån skrot nu skulle ha tagit bilen så skulle den finnas i deras data bas. Så vart tog min gamla bil vägen????

Hur som helst vem som nu än har min bil genom att jag fortfarande e ägare på den så kallar jag den min. Är det någon som vet hur det funkar?? För skrot verkar den inte ha blivit. Nån har säkert köpt den men då tycker jag att ett ägarbyte vore på sin plats. Och har nu ingen köpt den så ska jag ändå inte stå som ägare på den eller har jag fel. Mycket märkligt tycker jag.

Det jag minns var att nån skulle hämta bilen och tyckte att jag skulle komma med rätt nycklar så att bilen gick att starta.
For dit med alla nycklar. Bilen går nog inte att starta efter en sån smäll någonting har juh löst ut som garanterat måste nollas. För den gick inte att starta efter krocken heller.
Jag tror att det var nån som köpte bilen för att rusta upp den och som trodde att det bara var att starta och köra därifrån. Men vad vet jag det e bara spekulationer av mig. Nån som har en aning???
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Rolex har rätt i sitt inlägg. Det finns ingen "regel" om att försäkringsbolagen inte får sälja bort krockade bilar för rep.
lier:
Vad jag förstått det som så behöver inget ägarbyte ske om bilen avregistreras. Kollade själv upp en gammal bil som skrotades för flera år sedan på en bilskrot (pressades, inga delar såldes från bilen). Siste ägaren är fortfarande registrerad på bilen men den är som sagt avregistrerad av bilskroten. Vissa bilskrotar verkar skriva över bilen på sig själv medans vissa skippar dessa?? Kan det vara så??
Om du verkligen vill veta hur det står till med din bil så rekommenderar jag dig att ringa Vägverkets kundtjänst. Jag tror det kan bli problem att genomföra ett ägarbyte på din bil eftersom den är avregistrerad och inget reg.bevis bör finnas att tillgå nu mera, men värt o kolla upp! Någonstans bör ju din gamla bil stå, den är ju knappast pressad.....
Visa användare
183
lier
320ia -94
Så i princip så rår jag om bilen??? Jag har kontaktat inblandade försäkringsbolag skroten och vv och dom säger att det måste ha blivit något fel för det får inte gå till så här. Den ska avregistreras automatiskt.
Tycker bara att det är märkligt att bilen bara e borta. Det känns ännu mera surt när jag vet att det fanns delar att köpa från den till min nuvarande.
Ja ja det e väll inte lönt att lägga ner så mycket energi på den. Men konstigt att nått bara kan försvinna och ingen vet vart den tagit vägen.
När jag kollade upp bilen på vv så sa dom att jag var ägare och fordonet bara var avställt.
lier:
Nej, vad jag menade var att du INTE har något med bilen att göra alls eftersom jag förstod det som att bilen var avregistrerad. Om den är avställd som du nu gör gällande så är det en annan sak. Då är du fortfarande ägare till bilen och kommer exempelvis få en räkning på "registerhållningsavgift" en gång per år. Du bör ta kontakt med den bilskrot som köpt bilen av fs-bolaget så att de kan avregga bilen, de har behörighet för detta. En privatperson kan bara avregga en bil om den gått på export.
Hoppas det löser sig!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
lier.
Skaffa en garageförsäkring och anmäl bilen stulen då kommer den kanske fram,om inte annat kanske du får ersättning en gång till.

Det är väl någon skadereglerare på försäkringsbolaget som har lite ruffel affärer inte allt för ovanligt.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jari65 Det är just det jag misstänker. Jag ska försöka att ordna upp detta till veckan när jag har lite mer tid över.
MB Jag e nog lite för ärlig för att ljuga. Men klart att man e sugen bara för att få veta vart den tagit vägen.
lier:
Glöm inte skriva i tråden hur detta slutar!
*nyfiken*

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Re
18
Rebel Racer
2002 Luxus -75
535i -89
330 Touring -00
Hej Iler
Hur gick det ?? jag hitta tråden och blev nyfiken.
Du äger ju bilen om den står på dig, alså är det bara att hämta den om du hittar den.
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jo jag har hittat bilen på Lycksele bildemontering och dom använder bilen.. Har kollat upp ägarregistret och jag står inte som ägare på bilen idag.. Tycker ändå att det var dåligt att man inte fick veta sanningen på en gång
First_bmw

Måste man vara finsk medborgare för att köpa från den sidan lr kan även vi svenska köpa därifrån??

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
First_bmw

Måste man vara finsk medborgare för att köpa från den sidan lr kan även vi svenska köpa därifrån??

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.