AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
664

Sänka eller inte sänka? DET är frågan

Försökte få svar på denna fråga vid ett tidigare inlägg men alla ansåg väl att frågan var utagerad, så jag ställer den igen.... Vet att den ställts fler gånger tidigare, inte exakt kanske, men nära på.

Sänka ca 30-50 mm ? Kostnad ca 4-5000,- är det korrekt uppfattat. Vad skall jag välja för fabrikat och finns det någon som kan tipsa om ställe i Sthlmstrakten ?
Endast fjädrar ?

Ja, nu kanske ni gurus återigen kan hjälpa en stackars amatör igen..

Tack på förhand och ha en fin...

T
rsarits
Varför sänka, är du missnöjd med väghållningen?
Det enda stället jag vet som säljer sänkningssatser är Bildelsimporten i Uppsala, de har bilstein i flera prislägen beroende på vad du vill ha. Om de är bra eller inte kan jag inte uttala mig om
Tänkte byta till 17" fälgar och tror att det skulle se bättre ut än med det avståndet jag har nu...

Ha en fin...

T
no
19
no_one
525i 1994
Ring till MotorNord. De har bra paketpriser och är itne så dyra. Montering borde kunna ske på de flesta verkstäder, om du inte är så händig själv.

//Peter

Länk
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

tja, frågan är nog ganska akademisk, det var kanske därför du inte fick några vettiga svar tidigare.
Det är helt upp till var och en vad man tycker är snyggt så man kan ju inte direkt säga vad som är rätt och vad som är fel.

Vanligast är att man byter fälgar. Det är den minst kostsamma metoden för att få en snygg bil, och den funkar alltid. Om du gör det i samband med däcksinköp så blir det onekligen billigare. Bilen blir som förbytt ;)

En del sänker för att förbättra väghållning och andra sänker för att det skall bli snyggare. En stor del av kostnaden när man sänker är faktiskt själva bytet. På min e36a kostar det runt 2200:- inklusive hjulinställning. Om din bil har gått långt (över 10.000) så kan det vara aktuellt att byta lite gummidetaljer när de ändå har monterat bort stötdämpare.

Om du bara skall byta fjädrar, satsa på vettiga märken direkt, speciellt om du har en såpass tung bil som du har. En bra fjädersats kostar dryga tusenlappen, vilket är småpengar i sammanhanget. Om du senare vill byta dämpare så behöver du inte byta fjädrarna.
Om du sänker mer än 30/15 så bör du även byta dämparna eftersom de gamla slits fortare då de arbetar utanför sitt normala arbetsområde.

Dämpare är dyrt, men det lönar sig att betala för bra grejer. Själv gjorde jag misstaget att inte köpa "värsting" satsen direkt, och har nu tvingats till att köpa en helt ny sats från ett erkänt märke = enorm idiot kostnad. Självfallet så beror det på vilken körstil du har, men det är inte alltid E4an är plan den heller ;)

Märkestips kan jag tyvärr inte ge dig då vi inte har samma biltyp ;( men "erkända" märken typ Bilstein, Koni och Eibach borde du nog kika på.

/foo
bm
62
bmwandy
M3 3.0 -95
Sänkningssats för tusenlappen??
Var hittar man det,har kollat runt lite och alla jag hittat ligger runt dubbla,har du nåt tips där?
räcker det att sänka 30*25? eller märks det inte?

Pu
47
Puticq
540 6-vxl 93`a
Ring o hör med x-style vad de har

Put
fo
242
foo
328iC '96
bmwandy: nja, skrev "dryga tusenlappen", men borde igentligen skrivit strax under 1.500 ;)

Har för mig att motornord säljer sänkningssats för 1.300 till min bil. Plussa på lite för e39 modellen så hamnar det säkerligen runt 1.600 eller nåt.

/foo
bm
62
bmwandy
M3 3.0 -95
Tackar för tipsen! :/

bm
62
bmwandy
M3 3.0 -95
Någon som känner till märket Lowtec?
Kvalite?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.