AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.596

varför gnisslar och gnekar det om e38an?stötdämparna?

hs
52
hs99maby
740ia sedan -95
När man gungar bilen upp och ner så gnisslar och gnekar det nånstans inunder hjulhusen bak. det låter nästan som om de är stötdämparna bak. nån som vet om och vart man kan smörja för att bli av med oljudet?
mvh martin

hs99maby
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Har för mig att detta har varit uppe tidigare. Jag har även för mig att gnisslandet kommer av en bussning i någon länkarm som bör bytas.
Håller med faktor...

Jag tycker mig minnas att det är bussning nr 2 i denna bilden som folk oftast brukar skylla på: Länk

Hittar du felet får du gärna återkomma med lösningen! Jag har samma problem och tänkte försöka åtgärda gnisslet själv, bara jag vet med säkerhet vad det är som orsakar det...

/M
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Handbromsvajern passerar genom en gummigenomföring på väg till höger, (har jag för mig), bakhjul. Där kan det faktisk uppstå ljudligt gnissel.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Håller också med faktor och Darklight, var nr 2 i diagrammet på min och det gnisslade. Kan även ge "intressant" väghållning då hjulvinklarna blir fel iom att det glappar där glappa.

Fast jag hade en annan sorts gnissel senare dessutom och det var handbromsvajern precis som powertoy skriver.

Mvh Björn
Powertoy:
Vad gör man åt det? Smörjer vajern och hoppas på det bästa?

/M

P.S
Var sjutton kan man lyfta bilen någonstans? De lokala OK mackarna släpper ju inte in bilar över 2 ton!
hs
52
hs99maby
740ia sedan -95
det verkar som om de är någon form av bussning. kan det inte vara själva stötdämparen som gnekar? svårt att höra varifrån det kommer även om man stoppar in klotet i hjulhuset.

hs99maby
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det skulle kunna vara fjädern som är av eller sprucken, hände mig..
Kan säga att det tog ett tag att komma fram till den slutsatsen ;)
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Är nog det så kallade "knarrstaget" eller som det heter stabilisatorstag, allmänt känt knarrande fel som låter som att det kommer ifrån ex stötdämparna.
Har bytt själv på min och det blev TYST.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
På min förra var det handbromsvajern..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.