AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.895

GT Legends - Äntligen en racingsimulator för oss som gillar äldre bilar!

Sida 1 av 2
Så har jag äntligen fått möjlighet att lite mer seriöst provköra fullversionen av GT Legends, och om man ska sammanfatta mina intryck så får det bli: WOW!

Länk (finns ett demo att ladda ned, rekomenderas)

Spelet tar oss alltså tillbaks till 60- och 70- talens GT-serier och alla härliga vagnar som cirkulerade på motorbanorna vid den tiden.

Eller spel och spel föresten, det är egentligen helt fel att benämna GTL som annat än en simulator. GTL är svenskutvecklat och bygger på samma teknologi som det hyllade GTR som släptes häromåret. Detta innebär fotorealistisk grafik och en fysik på bilarna som är ofattbart detaljerad. Kör man med en ordentlig ratt så vill jag mena att det är svårt att komma närmre riktig bilkörning än såhär.

Det finns förstås olika svårighetsgrader, och kör man med alla hjälpmedel på är det inte svårare än andra bilspel. Kopplar man bort alla strypkoppel gäller det att vara mycket varsam med gas och broms, om det så må vara en Corvette eller Hundkoja du kör - precis som på riktigt.

Den absoluta höjdpunkten är förstås att vrida upp högtalarna så högt att det nästan gör ont i öronen, lååångsamt smyga ur depån i sin 3,0 CSL Batmobile, ut på raksträckan och fälla gaspedalen till golvet. Ljudet går inte att beskriva för en som aldrig hört hur en sådan bil låter på riktigt, men det låter ungefär såhär: Vrrrrrrrrrrååååååååååååååååååååååååååååååååååål! :-) Helt gudomligt!

Så vad ni än gör missa inte denna simulator! Bara CSL:ens motorljud är värd kostnaden. Och ja, jag tycker absolut att ni ska KÖPA en originalkopia av spelet och därigenom stödja den lilla spelindustri som vi faktiskt har i landet. Spelet är utvecklat AV entusiaster, FÖR entusiaster, och det märks inte minst på kvalitén.

Nackdel: Kräver en rätt så kraftfull PC för att fungera i högre upplösningar/snygg grafik.

Mvh,
Kalle
Håller med dig Kalle att spelet är grymt! =) Jag å David har lirat det en del. BMWn e rolig att köra. Saknar dock en Porsche med Turbo :) Typ 917 eller 935 :-D

Mvh Tobias
Finns det till xbox??
MB,

Nej, endast PC.

Mvh,
Kalle
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag provade GTR med alla hjälpmedel borta och tangetbordet som Ratt & pedal och måste säga att spelet var helt omöjligt. Tappade intresset direkt!

Köp en ratt när ni köper spelet om ni inte redan har en

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köpte också GTR när det kom ut, har sedan tidigare en bra ratt och pedal.

Satte mig direkt i en 360 modena och kopplade bort alla hjälpmedel. Lyckas knappt ta mig ettt helt varv runt banan utan att sladda runt i nån kurva.

Skulle detta vara realistiskt? Har aldrig fått chansen att köra en 360 men jag vägrar tro att jag inte skulle kunna ta mig runt en racerbana utan att sladda av varenda varv. Gasar du på på treans växel så släpper det direkt...

Blev klart sugen på GT legends pga alla gamla häftiga bilar men hoppas det ät lite enklare. Jag orkar inte sitta och träna några timmar innan man får in flytet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För den ultimata känslan kan jag rekommendera ratt/pedaler från Länk
För ökad känsla och kontroll.

Håller med om att det är något svårkört utan hjälpmedel, men upplever inte att det är omöjligt att ta sig runt ett varv utan att snurra. Men det är klart laddar man för fullt utan att ha riktig koll på bilen så hamnar man nog i lecakulorna, vilket får sägas vara realistiskt? :)

Mvh,
Kalle
Kalle Hansen:

Även jag har testat detta spel men efter 2dgr lämnade jag tillbaka spelat på grund om flera orsaker men framför allt det saknas någon känlsa hallå!!!!

Känns som om man ska ha bra känsla är det x-box alt 360 som gäller, på pc spel är WW2 spel som gäller snart finns Call of duty 2 gissa om man längtar:))
starre,

Har du ratt och pedaler?

Mvh,
Kalle
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Har testat demot, och det var riktigt bra! Men jag undrar lite över resten av spelet: Hur funkar karriär-läget? Tjänar man stålar och köper bilar för? Slits bilen ut? Måste man ha kolla på vätsketempraturer och dylikt? Är spelet omfångsrikt, eller tröttnar man snabbt?
Tacksam för en lite djupare rescension av ngn bilspelsentusiast här. Har läst rescensioner i datatidningar, men de är ju som sagt datanördar och inga bilentusiaster, dvs enligt dom ska det vara häftigt och snyggt helllre än bra...
Kalle Hansen:

Ratt och pedaler finns enbart i IRL bilen inte i lgh:))
starre,

Då är det ju din utrustning det är fel på, inte spelet :) En simulator ska givetvis köras med ratt och pedaler för att uppnå rätt känsla!

Mvh,
Kalle
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
kräver kraftfull dator säger ni. Hur kraftfull?

Blir ruggigt sugen på det spelet...
BjörnB :
Jag måste säga att jag håller med dig till 100%. Nu har ju inte jag heller kört någon 360 Modena, bara åkt och trots skapligt laddande chaufför så varken snurrade eller åkte vi av i en enda kurva. En 360 Modena ska dessutom vara skapligt lättkörd när det går undan. Jag tycker inte att det är speciellt realistiskt med ett sådant beteende. Men det är ju tur att det bara är ett spel så att bilarna inte är lika lynniga på riktigt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Säg till när du är sugen på ratt/pedaler så ska jag ta med mig en setup BRD ratt/pedaler till dig :o)

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag kan bara nämna att spelet Forza Motorsport är det klart mest överlägsna bilsimulatorn som jag någonsin provat.
Det är helt outstanding...................
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Håller med faktor. Forza Motorsport till kryssboxen är helt grymt. Känslan och detaljrikedomen är helt underbar plus att bilarna låter som dom ska. Sen är grafiken väldigt snygg för att vara en gammal xbox.
Ledsen grabbar, men Forza är inte ens i närheten av GTL vad gäller detaljrikedom och realism. Forza är ett bilspel, GTL är en simulator, så det kanske inte är helt rätt att jämföra.

Mvh,
Kalle
Forza är extremt roligt med lagom realism, tycker jag. Sen finns där de flesta bilar jag är intresserad av. BjörnB tycker jag beskriver ett klockrent exempel på när ett spel blivit tillkonstrat svårt, däremot tycker jag inte t ex NFS är roligt eftersom det är raka motsatsen. Har dock inte kört GTL... än ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Måste gå in och backa upp Kalle på den här punkten. Forza Motorsport och liknande, t ex Gran Turismo, må vara underhållande bilspel men de är långt ifrån några simulatorer. Exempel på bilsimulatorer är Live for Speed, Grand Prix Legends och GTR. Jag bränner gärna timmar framför Gran Turismo men det går inte att jämföra med känslan av att dra ett varv på ringen i GPL.

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.