|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja! Ja som rubriken lyder.. Måste jag hälla i den svindyra Castrol tws har jag för mig oljan för 180 kr litern när bilen står avställd utan att köras på vintern? eller räcker det med ngn billigare typ av castrol el liknande olja? | |
|
Varför inte slå i den olja Du vill ha till nästa år? Oljan åldras inte mycket om Du inte använder bilen! Sedan byter Du olja när Du ställer av den nästa år. Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Tobbelito: Man kan köpa Mobil1 5W50 Rally helsyntet för under 100kr/l hos tex Specma Components, för "butiker" kolla http:/slangsnabben.nu |
|
|
Woops...Länk ska de va |
|
|
Säger som "barablåbmw" säger..Varför inte slå i oljan du ska ha, jag slog i 10/60 innan jag ställde av bilen nu, men kör några mil så den hinner smörja in alla delar ordentligt. Står bilen stilla hela vintern på ett torrt ställe så händer det inte ett skit med oljan. Absolut inte bra att låta bilen stå med gammal olja bara, men det vet väl de flesta. Bilen:Länk /Henrik |
|
| Okej. Jag ver mer inställd på att byta olja när man ställde på den ochså.. Bytte olja o filter för ca 200 mil sedan, Men ska självklart byta igen innan avställning. Ska man köra en sväng med den nya oljan då eller bara hälla på o låta stå? En del säger att man ska fylla upp hela motorn med med olja så tätningar packningar osv inte tar skada. | |
|
som jag skrev, kör några mil innan nu ställer in den så den nya oljan hinner smörja in allt ordentligt och bli varm. Men om du bytte olja för bara 200mil sedan så vet i fan om det är värt igentligen att byta nu igen. Det beror ju på hur mycket du kör nästa säsong, om du kan klara dig på oljan tills nästan avställning eller inte......kan du inte det så kan du lika gärna byta nu, så räcker det med att byta oljan varje avställning sen. Så gör jag och det funkar bra och blir inte speciellt dyrt heller...F.ö kostar Castrol Tws 10/60 150kr/l hos Bmw i skövde iaf. Bilen:Länk /Henrik |
|
|
Om du bytte oljan för bara 200 mil sedan och den redan verkar sotig så byt, annars kan den vara kvar i motorn över vintern (om den ser nybytt ut). Du kan även hälla i en halv flaska Water remover från Redlineoil (finns hos Mekonomen) i tanken och tanka fullt. Köp startgas, parkera där bilen ska stå över vintern, lossa luftfilterbehållaren och spruta i insuget tills motorn stannar. Mvh |
|
|
Varför ska man spruta startgas tills den stannar? Mvh Ulf |
|
|
Det blir mindre ytrost om det inte finns fukt och luft i cylinderutrymmet och insuget, kallas även för motorkonservering. Mvh |
|
|
På vilket sätt hindrar startgasen detta? Mvh Ulf |
|
| Humm.. nu blir det en massa intressanta grejer här... det där med startgasen va ngt helt nytt för mig. Berätta gärna mer! Tack för tipsen. Ska nog byta olja då jag ändå ska byta oljefilterhuset.. känns säkrast så... Kan bara gratulera.. i Halmstad på rigobil kostar den 180 om det inte var ännu mer... | |
|
automania: När man fyller insugsröret med startgas med motorn igång så kommer ingen luft in till motorn, det är därför motorn stannar. |
|
|
Tobbelito: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Varför just startgas? Rent spontant så hade jag kanske valt 5-56 eller något liknande. Men det kanske finns någon särskild anledning till att använda startgas? Mvh Ulf |
|
| Okej inte så bra på tyska men priserna verkade ju riktigt bra.. Frågan är ju om det lönar sig med tanke på fraktkostnaderna? El det kanske inte är så dyrt? Tips e varmt välkommna. | |
|
automania: Därför att startgas är avsedd att sprutas i insuget. Verkar det svårt att förstå? |
|
|
Tobbelito: Jag köpte 24 liter SLX och frakten blev 34 € eller drygt 300 SEK från mapodo: Länk Länk Länk Tänk på att det frakten blir över 200:- om du bara ska ha en dunk... Maila mig så kan jag hjälpa till med tyskan! =) Mvh |
|
|
rob_t_j72: Nej, men det verkar vara svårt att förklara. Jag får väl förtydliga mig lite. Fyller startgasen någon annan funktion än att just hindra lufttillförseln? Jag tänkte att om man använder något smörjmedel så kanske det kan ge en ytterligare positiv effekt? Mvh Ulf |
|
| rob: Den bästa oljan dem hade var slx va? Eller missade jag tws:n? Slx:n Kör jag min 635:a på men den står på långvila jusst nu så behöver ingen olja till den... Men det vore ju fin fint att få tag på några dunkar tws.. | |
| För marinemotorer (som är konverterade bilmotorer) rekommenderas ofta att man skall ha vanlig motorolja i insuget tills motorn dör vid vinteruppställning. Då får man en oljehinna i cylindrar och topplock som hindrar korrision. Vet dock ej om det är att rekommendera för en insprutningsmotor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.