AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
617

Handbromshandtaget lossnade

Hej,

När jag drog i handbromshandtaget på E38:an idag fick jag det i handen! Inga missljud eller så hördes och delen ser inte skadad ut, utan det verkar som om den fäster längst in i en wire som "snäpps" på plats, och den har troligen hoppat loss sist jag släppte på bromsen.

Har någon varit med om detta förut? Några tips på vad jag behöver plocka ned för att fästa in den igen?

Mvh. /Kjell
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Om du lossar trädelen som sitter ovanför handtaget(bänd försiktigt med en "SKYDDAD" skruvmejsel,annars blir det repor) så sitter det 2st skruvar. Om man lossar som + skyddet under ratten så kan man lossa hela "fackdelen" som sitter till vänster om ratten. Där ser man hur wire:n sitter i handtaget. Det är inget svårt att få dit den igen (om inte fästet på handtaget är sönder) Hoppas att det var det här du ville veta.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Hej Thomas,

Japp, det låter som precis vad jag ville veta :-)
Ingenting på handtaget ser skadat ut, och när jag kikade in i "hålet" med en ficklampa kunde jag inte se att wiren var skadad på något sätt heller, den verkar bara ha hoppat ur sitt fäste.

Mvh. /Kjell
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Då är det inga problem. Ta det lugnt med träbiten bara...den sitter i två klips. Regler knappen går en bit in i panelen men det märker du när du lossat träbiten. När du lossan facket på vänster sida så är det bara att vinkla wire:n i 90 grader och lirka in den i handtaget och skruva tillbaka allt.

Lycka till Thomas
Har nu fixat min handbroms idag, och eftersom det visade sig gå att göra ännu lättare än vad som beskrivits ovan tänkte jag berätta hur man gör så att andra kan söka och finna :-)

Det enda man behöver lossa är förvaringsfacket som sitter under parkeringsbromshandtaget. Gör detta genom att öppna facket, och skruva ur de två skruvar som sitter längst ut i fackets ovandel. Sedan kan facket lossas genom att man lirkar det lite snett nedåt/utåt.
Tittar man sedan uppåt i hålet som blev efter facket kommer man lätt åt med handen att lirka parkeringbromswiren in i skåran på handtaget igen.

Hela proceduren, inkl tömning, rengöring och återmontering av facket tog ca 10 minuter.

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.