AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.481

Ingen värme på ena sidan 540 e39

bm
4
bman
540iA -97
Hej.

Jag har problem med värmen i bilen. Jag får endast värme på ena sidan. Om jag kör bilen lite hårdare och varvar så får jag värme på båda sidorna men när bilen står still på tomgång så är det kallt på ena sidan. Detta när alla reglage för värme står på max och motorn genomvarm. Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Något som är värt att nämna är att jag också haft problem med läckage någonstans i kylarsystemet. Vars vet jag inte men det såg ut som att det hade tryckt ut antingen från kylarlocket eller under expansionskärlet. Av det vatten man såg som låg i bukplåten såg det ut som att ganska mycket kylarvätska tryckts ut men enligt flottören i expansionskärlet var det max samtidigt som den varna för "check coolant level"? I alla fall så har jag fyllt på och luftat tills den slutar varna. Nu har den inte tryckt ut nå mer vatten. Blev lite långt och jobbigt inlägg kanske men väldigt tacksam för hjälp :)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan ha en luftficka som spökar, när man luftar så börjar man från kall motor, sätter på tändningen max värme på inställningen samt lite fläkt på, då luftar värmesystemets cirkualtionspump ur värmepaketet, låter det går 10 minuter och startar sedan upp maskinen med nivå i expansionskärlet på kall motor och låter motorn gå ett par minuter, sedan varvar man upp motorn till 4500 några gånger, låter motorn gå på tomgång ett tag till och öppnar luftskruven och kollar om det kommer vatten eller luft, sedan ska den gå tills bägge kylarslangarna är lika varma=termostaten öppnat och rätt nivå i expansionkärlet för varm motor. Överfyll aldrig då trycker motorn ur sig i princip allt vatten när man stänger av den.
Har du en läcka för du automatiskt in luft i systemet och det ställer alltid till problem, brukar kunna sätta sig i termostathuset och då öppnar inte termostaten enbart kontakt med vatten.
Har bilen kokat eller gått varm så brukar nivågivaren och kontakten kunna ge sig och felindikera och och expansionkärlet är en källa för läckage likaså anslutningen till kylarslangen i överkant på kylaren kan spricka.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.