|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som gjort detta för att få ett goare ljud från 6an ?? Slutröret som sitter börjar bli lite rostigt med, tänkte montera ett dubbelt slut rör. Mvh Ola Bayriche Hantwerke | |
|
Om du bara är ute efter ett "häftigare ljud" och vill komma billigt undan OCH din slutdämpare(sista ljuddämparburken) inte är "alltför slut" ;) så sprätta upp denna och ta bort gavlarna inuti dämparen + ljuddämparullen+svetsa igen den åter med ny friskplåt om du har tendenser till hål i denna ytterplåt...då jä***r börjar den låta manligt :))) Billigare blir det inte,dock är det väl tveksamt om arbetsinsatsen "lönar sig i längden" ;) Undrar om jag ska skriva att detta görs på egen risk..eller nå´t :) Mvh Janne. |
|
|
Finns det inte risk att bilen går sämre om man plockar väck allt innehåll i dämparen. Min 518 E28 är grymt känslig om avgassystemet läcker, känns som att bilen tappar 10 hk direkt. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Tja..Jag tror så här>>>>Om du plockar bort BÅDA dämparna DÅ finns det ökad risk för effekttapp...sista ljuddämparen är främst till för att just dämpa ljud och den främre dämparen för att ta ner gashastigheten och få rätt mottryck.. Så JAG tror att det inte blir ett alltför stort eller märkbart effekttapp med att rensa "sista burken"...Sedan så finns ju "katten kvar" och reducerar gashastighet osv före främre burken som en "grej till" som tar ner hastigheten på avgaserna. OBS!...Visst,för att vara säker på att hästkrafterna är kvar så bör man väl köpa ett nytt avstämmt avgassystem...Komplett s.a.s. Men som jag fattade det hela så var det ljudet han var ute efter,INTE optimal effekt. "Helseriöst" var ju inte heller mitt förslag..så man tar det som man vill,därav mina smileys också. Men om han vill ha en ljudkuliss som inte står 3'' systemen efter så är det en väg att gå..Iaf prova tycker jag. Jag har just nu gjort detta på min 735:a på "skoj"...Jag säger bara Oj,oj vilket sound :)Rensade det jag kom åt s.a.s...Inte allt, men en hel del rensades ur då.. Tillfälligt naturligtvis,nytt system kommer inom kort att inköpas. Mvh Janne. |
|
|
Hehe, jag klankar inte ned på tipset eftersom muller önskades..:) Jag ville bara påpeka "risken" för effekttapp. Tycker nästan att min 518 är extremt känslig om systemet läcker om jag jämför med lite andra gamla häckar som jag ägt, t.ex volvo 240 och saab 900. Kanske det beror på att Bmw:ns insprutning/tändsystem är lite mer avancerat och känsligt? " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Det är lugnt C.Svensson...He,he...Nu läcker ju inte mitt system alls...Snarare "raka rör" sista biten s.a.s. :) Mvh Janne. |
|
| Ska du nödvändigtvis plocka bort någon av ljudämparna så ta den främre! Om du inte vill att den ska låta som en gammal SAAB 900 förstås... Tar du bort den bakre ,och ersätter den med ett rör, blir det garanterat en massa burkig resonans. | |
|
Ok...Jag kan väl meddela att min 735:a låter alldeles lagom "mullrigt" iaf av de som hört den på nära håll s.a.s. :) Visst,det där med att "plocka bort en burk helt" kanske är lite "vanskligt... Erfarenhetsmässigt så tycker jag att rensning ev. bortplockande av bakre burk gör att ljudkulissen på en sexa blir ganske så trevligt...Gjorde det på en 2,8liters Ford Granada en gång i tiden...Blev "mullrigt" mysigt det också,dvs där plockade jag bort hela burken bak och monterade "halv rakt rör" istället. Börjar den låta som en Saab 900 bör du börja med att kolla om verkligen alla burkar tänder ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det jag menar är att det kommer att bli resonansljud om man avslutar avgassystemet med ett lååångt rör efter sista ljuddämparen. Och röret blir ju ganska långt om man inte har någon bakre ljuddämpare. Jämför med en SAAB 900 tex, där bakersta ljuddämparen sitter framför bakaxeln. Kan tänka mig att det blir vettigare ljud om man rensar bakre ljuddämparen istället för att ta bort den helt. |
|
|
Tja...På Forden jag hade var röret "ganska långt",dvs från mitten(ca) över bakaxeln och ut... Men ok,det var ju en V6:a,om det kanske har inverkan på det hela. 735.an har som sagts redan bara "utrensad burk" inte allt mtrl. men en hel del.. Mvh Janne. |
|
|
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har iallafall tillbringat nu ikväll ett par timmar åt att kapa bort slutröret och svetsat på ett dubbelt utblås med dubbla 3" blås. Kanske byter bakre ljuddämparen eller likn mot nåt sportigare framöver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.