|
|
|
|---|---|
|
Hej. Inbillar mig att det är steptronicen som strular, men är inte säker. Ibland hackar bilen till och jag får det till att det ofta inträffar när lådan ska lägga i lockupen. Det konstiga är att det inträffat när jag stått vid rödljus 2ggr på tomgång i driveläge också, ena gången hackade bara motorn till medans andra gången så dog motorn. Var bara att starta om igen så funkade allt. Det verkar också som det händer oftare och oftare. Har bytt kam- vevaxelgivarna i somras då det var fel på dom. Har kollat felkoder med datan men inga fel där. Kan det vara nåt med lådan eller? Bilen har gått 16000mil och oljan i lådan byttes senast vid 10000mil, (dyr orginalolja). Hur mycket olja går det i vid ett byte, 3l eller 10l, eller vad??? Thomas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan bara byta ca 3 liter åt gången, så man får köra ett tag sedan byta två gånger till så har man i teorin bytt oljan i lådan. Ingen felkoder och motorn går illa kan vara luftmassemäteren som spökar som exempel. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar för snabbt svar. Låter iofs bra om det vore luftmassemätaren. Men det verkar ju lite konstigt då att jag upplever det som om det det oftast sammanfaller med iläggning av lockupen. Eftersom den har hackat på tomgång med driveläge i vid 2 tillfällen, kan jag då utesluta vxllådan helt??? Händer ju bara ibland, annars går den klockrent. Thomas |
|
|
Glömde en sak. Hur länge ska man köra efter man bytt de första 3l olja i lådan tills det man byter nästa 3l osv. ? Thomas |
|
|
Du ska köra 20-25 minuter på alla växlar så att oljan blandar sig ordentligt. Mvh |
|
|
Problemet fortsätter...... Har forfarande inte kommit till rätta med mina bekymmer. Har bytt nån gasspjällsgivare som inikerade fel efter datakoll. Har dock inte bytt luftmassemätare, kostar ju några kronor om jag förstått det hela rätt. Nu har den stannat igen, svängde ut på stora vägen och skulle åka om ett långsamt hästekipage när bilen bara dog. Svängde då in till kanten och då började den att hosta till (ungefär som dom gamla förgasarsmällarna), för att sedan gå som vanligt. Undrar bara om det kan vara luftmassemätaren?? Brukar den inte bara gå orent då utan att dö helt? Den dör ju helt tvärt bara, som att trycka på offknappen :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bränslepump alt relä. el LMM är ju svårt att svara på inget som direkt ger några felkoder heller. ///MVH Hasso Länk |
|
Bränslepumpen?? Då tycker jag den inte skulle dö så tvärt, det borde ju mer kännas som när man får bensinstopp, att den går orent för att sedan dö. När den dör så luktar det ruttet ägg också, så det tyder väl mera på att soppa finns det gått om, men inget som tänder den... Blir inte klok på detta snart. LMM, vad är det och var sitter den? Kan jag utesluta luftmassemätaren tror du? Det händer ju väldigt sällan att den dör, ca 5ggr på ett halvår eller så. |
|
|
Hej Du skriver det själv ;) LMM=LuftMasseMätaren _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
:-) Man lär så länge man lever. |
|
|
Och fortsätter..... Har nu bytt bränslepump samt lmm, dock ingen förbättrring. Bilen har snarare blivit sämre, dör och "hackar" till nån gång då och då(ett par gånger i veckan numera). Tror dock inte det har att göra med att jag bytt dessa saker, utan att problemet har blivit värre med tidens hjälpande hand. Har fortfarande inga felkoder när man läser av i datan. Bytte ju som sagt kam/vevaxel givarna i somras, kan det vara fel på dom igen utan att det visar sig vid en uppkoppling med datan??? Thomas |
|
|
Hej har lite liknande problem sedan ja motortvättade men bilen hackar inte direkt utan bara dör så man får starta igen så kan det gå flera veckor innan felet uppkommer igen. MVH Rasmus Rasmus |
|
|
Rasmus Ja då är det nog nåt liknande jag har. Min dör ju också ibland, men när den hackar till så menar jag inte att den misständer utan mer som motorn "dör" för en tiondels sekund. Ungefär som felet dom gångerna varade för kort stund för att döda motorn helt. Har nu haft bort tomgångsmotorn och gjort rent och smörjt upp ordentligt och har testat några dagar utan problem. Ska köra några veckor till för att se om det håller sig bra även i framtiden. Ropar ju inte hej förrän jag är över bäcken. :-) Får återkomma senare för att redovisa hur det gick. Thomas |
|
|
Det verkar ju faktiskt väldigt likt min så det blir intressant att följa upp. Mvh Rasmus Rasmus |
|
|
uppdatering.... Har nu kört ca 3veckor efter rengöringen av tomgångsmotorn/ventilen och den verkar fungera som den ska(kör ca 6mil/dag). Har inte ryckt eller stannat för mig på hela tiden. Bara hålla tummarna att man hittat felet.. Glad midsommar |
|
|
Menar du nummer 17 på bilden? Länk På vilket sätt gjorde du ren den? (Har liknande problem med min) 6a - för det är du värd |
|
|
Appelqvist Ja det måste vara den. Tog bort den och la den i diesel ett tag och borstade rent med en pensel runt hela "kolven" som sitter inuti, du ser när du får loss den. Kolven ska röra sig lätt när man petar på den. Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.