AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.485

M3 e46 vinter egenskaper? Friktionsdäck eller dubb?

Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Hur är det egentligen att köra med M3an på vinter-halvåret? Jag har nämligen bestämt mig för att jag ska köra min i vinter. Sen söker jag efter 18" dubbdäck men hittar inga bra, är det nån som har några tips på vilka däck som är bäst? dubb då eller friktionsdäck?
Buspelle
Det är inga problem att köra på vintern. Däremot är det problem att hitta bra 18" vinterdäck. Jag kör på Pirelli friktionsdäck och det funkar sådär. Att hitta dubbdäck i dimensioner som passar t ex org.fälgarna lär knappast gå. Såg en test någonstans där tydligen Conti har ett nytt mycket bra friktionsdäck. Huruvida detta går att uppbringa i rätt dimensioner vet jag dock inte.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kan använda 17" dubbdäck instället så blir det lite lättare. M3an är väl i princip som vilken annan E46a på vintern så länge man använder huvudet och har DSC PÅ. Kanske är den tom ännu bättre pga diffen :o)
m3
23
m3e46
F36 Gran Coupe xDrive 2016
Det ska inte vara några problem, har kört med min på vintern. Har kört med 17" friktionsdäck och det har fungerat utan problem.

"...there are only 10 kinds of people...those who understand binary and those who don't..."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Är inte så insatt i E46:ans vinteregenskaper. Men vill du ha riktigt gött fäste i vinter så satsa på ett gäng riktigt smala vinterdäck. Det ser ju förjävligt ut men ack vad mycket bättre det är än t ex 225/17 breda vinterdäck.

jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Jag korde min i vintras i snon i Dalarna och det funkade bra. Jag har 225/17 friktionsdack. Den ar sa perfekt balanserad att det inte var nagra problem alls att kora. Som acey sa, bara man anvander DSC och hjarnan sa ar det inga problem. Och sen ser till att tvatta av den lite oftare an pa sommaren.
Kör på pirelli friktions med M5'an. 265bak 235fram, funkar riktigt bra. Är det ju halvmeter snö så sitter man ju fast, men vid normal plogade vägar/urbana miljöer inga som helst problem.

Skodde själv om idag.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.