|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
på 3.6 och 3.8...är det mer än motorn??är det samma motor som är uppborrad??? bara lite nyfiken... |
|
Några skillnader är: 3,6 har vanliga stötdämpare och 3,8 har EDC-stötdämpare (bra funktion men mycket dyra och har dålig livslängd)! Läs här om EDC (krävs medlemsskap som är gratis): Länk Här kan du läsa om resp. motor: Länk 95:orna har bla snygga 18-tumsfälgar, 6-växlad låda och större bromsar. Per L |
|
|
Den största skillnaden är väll att 3,8 motorn har knacksensorer och ett nyare tändsystem. men det finns säkert ett ton till med ändringar på de olika bilarna. |
|
|
Det finns inga knackningsensorer på 3,8-litersmotorn (men däremot på E39 m5)! Per L |
|
|
Per L: Kanske det är dom som "knackar" på M5 E39 och vi som trodde det var dieselljud:):):) Länk |
|
|
Fjamsetramsa: 3.8l motorn är inte en uppborrad 3,6l motor. Utan en helt nykonstruerad motor. Sen är de som Per L säger, EDC dämpare. Även fanns Nurburgring pkt. på 3,8l o inte på 3,6l:an. |
|
|
Duffyman: att 3.8 är inte en uppborrad 3,6l är nytt för mig. Källa? Jag har alltid hört motsatsen... Micke K. Länk |
|
|
Duffyman: Där tror (vet) jag att du har fel rent principiellt. som du säger så är väl 3,8:n att betrakta som en ny motor , men i praktiken så är det den samma S38 motorblocken som har blivit uppborrad (detta uppenbart även på motor koden som är den samma för 3,8-alltså S38-BMW har för vana att ändra koden om det är en ny motor) Dock är det stora ändringar på toppen (som i grunden är den samma(?) ) och kolvar etc. och det har resulterat i en helt annan motor karaktärmässigt. MVH: Sakke |
|
|
Både 3.6 motorn och 3.8 motorn är uppborrade versioner av 3.5 motorn, alla dessa är S38 motorer. Först kom 3.5:an (S38B35) i E24 M6 och i E28 M5 sen kom 3.6:an (S38B36) i E34 M5 och till sist 3.8:an (S38B38) i E34 M5 och M5 Touring. bemari5 |
|
|
Nürburgringpaket kunde man per definition inte få till 3,6 eftersom detta paket förutsätter att man har EDC-dämpare som bara fanns på 3,8 (vad jag vet)! Per L |
|
| Nurburgring packet tror ja det sitter på min 3,6a bredare fälgar, grövre krängnings hämare och nått mer. Och knack sensorer sitter där ochså om ja inte är helt fel ute. Fins ju någon riktigt bra sida åt er. M5 board E34 Någonting kommer inte ihåg. Tobbe | |
|
berging: Har du EDC-dämpare på din bil (dvs stötdämpare som automatiskt ställer om sig i tre olika hårdhetsgrader beroende på hur du kör och vägens beskaffenhet)? På min 3,8 -95, som hade Nürburgringpaket (satt standard på alla -95:or), fanns en strömbrytare på instrumentpanelen där man kunde låsa stötdämparna i hårdaste läget. Denna knapp ingick i detta paket! Om jag inte kommer ihåg fel ingick förutom denna knapp också grövre krängningshämmare (fram eller bak kommer jag inte ihåg), bredare fälgar bak och en styrväxel med annan utväxling. Eventuellt något mer också! Per L |
|
|
Berging. Nej du har inte Nurbugring paket.. endast bilar med 3.8L motorn och från 92-95 hade såna stötdämpare.. Mvh Jojje |
|
|
Jag är ytterst tveksam till om du har knacksensorer på din M5 3.6! På min 3.8 -95 fanns det inte sådana (enligt oroginal BMW elscheman) och då fanns det knappast på dom tidigare heller. Åtminstone i original! Per L |
|
|
Tråden har utvecklats till en massa felaktigheter om E34M5, snart hittar vi vanos under huven;) Micke K. Länk |
|
Pernilla-M3 |
M3 har väl vanos eller ??? |
|
Ja M3 E36 framåt har vanos, 3.0 "enkelvanos" 3.2 "dubbelvanos". Länk |
|
|
Mina uppgifter har jag fått från personen som jag en gåmg i tiden köpte bilen av. Men kan ju va som ni säger att de är en modiferad 3,6l motor. Många kanske tror att bara för att man bygger om en motor så är den "nykonstruerad". Jag gick BARA efter vad jag har hört o inga som helst fakta. De är nog som ni säger att den är en uppborrad 3,6:a. De är därför den är mycket klenare om man vill trimma den...........som många har sagt. ///Micke |
|
|
3.6 Slag: 86,0 Borrning: 93,4 Komp: 10,0:1 3,8 Slag: 90.0 Borrning: 94,6 Komp: 10,5:1 Dessutom har 3,8 uppdaterad motorstyrning. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.