|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat den där vajern och den är justerad så att spjället ligger i helt öppen läge mot sitt mothåll, dvs vajern är ej spänd i sitt viloläge. Men lampan tänd ändå precis då tändningen slås på. Funderar på om det kan vara spjällägesgivaren till ASC spjället... Frågan är om ASC-datorn kollar signalen från spjället när tändningen slås på, dvs spjället rör sig från öppet till stängt och tillbaka till öppet? |
|
| Ingen som har bra info om det här med konstant lysande ASC lampa? | |
|
Litet zitat från en tysk hemsida [...] Leitfaden für die vordere (ASC-Klappe): Man braucht nichts abzubauen, sondern kann alles im eingebauten Zustand einstellen. Motor anschmeissen. den Spannmechanismus am Bowdenzug erstmal gut vorspannen. Dann wird die gelbe ASC Leuchte im Cockpit angehen, weil die Elektronik aus dem Regelbereich gerät. Jetzt den Bowdenzug langsam entspannen, immer Stück für Stück - bis die Warnleuchte ausgeht. Nicht mehr und nicht weniger. Dann steht sie optimal im Strom.[...] Ist wohl zum einstellen der Klappe. Da steht das die Vorspannung was mit der Kontrollleuchte zu tun hat. Kannst Du ja mal ausprobieren. |
|
|
Det innebär att man sätter på motorn, spänner vajern. Då tänds lampan, för att mätområdet lämnas. Sedan släpp tillbaka den bit för bit tills lampan släcks. Då skall den kunnat juster sig igen. Andra har skrivit att, vajern har kunnad ligga snedd och låst sig. En anna som hade det problemet på sin 316i sa att efter en drift så tändes lampan. Efter lite töväder släppte det förmodligen pga av kontaktproblem där snö hamnade där den inte hörde hemma. Andra säger att kabeln till styrenheten eller luftmängdmätaren kan lossna vi hård körning, kolla det. En annan hade kabelbortt vid Gasspjällkontakten. En tredje pratade om att "NÄR BILEN ÄR KALL" koppla bort batteriet i en halvtimme för att tömma mätvärden för styrenheterna. Sedan koppla på och och låta gå under tomgång en halvtimme. Då skulle motorstyrningen rättas igen. Den sista jag hittad var att motorkudden var sönder så motorn nikkade mer än vanligt vi gasning. Bytet där hjälpte. Sammanfattningsvis så verkar det vara ett kontaktproblem som går att lösa utan något byte av någon kontakt. Annat är det om ABS lampan också lyser. Har själv samma problem med min 2000/9 520itouring E39. Backade slirandes upp för en backe och fick kärringstopp. Förmodar att det medförde att den trodde att bilen var kall fast den var varm. Lampan för ASC lyser konstant och går inte att släcka. Dessutom så är bilen svårstartad och tar bilen dålig gas ->Nödläge. Skall kolla det i helgen. Om jag inte får till det har jag tid hos min "vänlige" på måndag för att läsa ut felminnet. Hör av er om ni får någon lösning själv |
|
|
Hade liknande problem med 328an, först glappande ASC och till slut heldött. I mitt fall var det en död givare VB som spökade. Men efter att ha "nollat" felet i datorn funkar det för tillfället utmärkt och har gjort i två veckor. Men vem vet när det börjar spöka igen, ska nog byta givaren snart... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Hade nyss min 320 Touring inlämnad hos Bmw, ASC lampan lyste konstant, det enda dom gjorde var att reseta felkoden, funkar klockrent igen. |
|
| Var idag hos min "vänliga" och fick fel koderna återställda. Fungerar hur bra som helst. Dumt bara att han sa att han ville ta betalt när jag kommer för att byta kamaxel sensorn som han avläste som felorsak. Den byter vi inte innan den är trasig. Tur för mig att de inte hade tid. Annars kanske man hade fått löna 2000 Papp. | |
|
Hej, har du uppstått samma problem för. Att ASC Lampan lyser konstanst. Den har vart inne på hos en oauktoriserad bmw verkstad för diagnos, de sade att det var asc fel troligen från abs styrenhet. Skickade den på renovering. Ingen skillnad. Försökte radera felkoderna hos en kompis verkstad. Ingen nytta. Är det värt att lämna in hos bmw för reset? Eller kommer det inte göra någon skillnad? Mvh |
|
|
Eliite vad läste de ur för felkod när de trodde att det var styrenheten? |
|
|
Can data fel från asc Det var det enda de fick fram, men tydligen "av egen erfarenhet" gissade han på styrenheten |
|
|
Har du mig att det är felkod 66 men jag minns inte. Hur som helst, min är reparerad och ett år efter fick jag can fel, det kom och gick hela tiden i månader för att sedan försvinna och har varit borta i 3 veckor. Detta uppkom efter en biltvätt där jag tvätta med högtryck och sen körde bilen 5 meter och parkerade lät den stå sedan dan efter så lös det. Ha även fått felaktig signal triggerhjul, och misstänker rost som legat i en kuggkrrans som sedan försvunnit. Eftersom din modul är repad så misstänker jag kuggkrans eller givare. Det du kan göra är att köpa kylspray på tex jula och spraya modulen vit lampan ska då tändas vid start och släckas som vanligt, det kommer dock lysa upp konstant igen efter 5-6 sekunder när modulen blir varm. Uppstår ovanstående så är det den. Men eftersom den är repad så misstänker jag annat , givare eller kuggkrans som sagt. |
|
| Både bakgivarna är bytte, tre dagar sedan. Detta hände på mig efter att ha fått sladd under en regnig dag. Ska kolla up det med kuggkransen annars blir det att låmna in den till bmw. Ingen körglädje när den är så, startmotor går i ca 3 sekunder innan bilen startar och det är betydligt sämre motorkraft nu. Riktigt slött alltså! | |
|
ABS.en ska inte påverka motorn alls. Startproblem och dålig gång låter som något annat fel. |
|
| Hur är spänningen i batteriet, när byttes det senast har det laddats upp nån gång? | |
| Spänningen är bra, den är laddad, någon månad sedan senast. Jag misstänker att det är så här med startproblem osv är att när antisladden är utslaget så hamnar motorn i säkerläge för att förhindra att man sladdar | |
| Finns inget sådant när abs lampan lyser så kopplar han bara bort det låsningsfria systemet det ska inte påverka motorstyrningen. | |
| Det är icke abs lampan utan antisladd lampan och endast den | |
|
Kolla så det inte har läckt in vatten till styrdonet som ligger under rutan (den ligger där på E36 modellen).. Är någon plastvägg som har tätningslister m.m , jag hade symptom på min gamla 325a E36 när det regnadeoch att man styrde till vänster. Då forsade vattnet in till styrboxen som ligger till höger under rutan och bilen typ tvärdog och kunde inte för fem öre gå framåt. Lösningen då var att plocka ut den från lådan , lägga den nära avgasrören som mynnar ut från motorn. Vänta några minuter, starta bilen och köra därifrån som inget hade hänt :).. Men som delorian säger om ASC fuckar så skall det inte påverka motorstyrningen, på min 328 har jag även en liten sladd som går till motorn i motorrummet. När man rör på den så kan jag få min ASC lampa att tändas och slå av funktionen. |
|
|
Det är inte så att du har asc.n med den där vajern som brukar kärva eller hoppa av? Vet dock inte vart den sitter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.