AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.012

Antispinn lampa ASC fel

Sida 1 av 2
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Hej

Jag bara undrar, min antispinn verkar fungera och blinkar som den skall när det är halt etc vad det ser ut som då det inte är 100% halt än men om jag gör en gasen i botten acceleration så kan den få för sig att börja lysa konstant ända tills jag slår av tändningen.

Vad kan detta bero på? Har sökt o läst lite men ingen har samma fel som jag, kopplar BMW av antispinn vid full acceleration för att man skall få som mest ös vid ex. 0-100 eller vad?

Mvh Vyper
Jag hade samma fel på min E36 323Ci. Jag kunde få konstant lysande ASC lampa om jag ställde bilen på tomgång under några minuter.
Detta fixades på garanti, men som jag förstog det så bytade de en ABS/ASC givare eller 2.

Motoreffekten påverkas inte av ASC knappen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Om en ABS-givare har gett upp ska normalt även ABS-lampan lysa.

Se t.ex. Länk

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Så var inte fallet i min E36 323Ci iaf. Antislir samt ABS funktionerna var intakta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Provade igen nu när jag fått på sommardäck.. Vid full acc på 1:an så ser jag hur lampan plötsligt slagit på sig o stänger inte av sig.. Undras om det är ngt glapp eller ngt..

Mvh Vyper
Si
765
Simon01
120dM -08
Min lampa lyser konstant och går inte påverka via knappen. I början fungerade ASC:n för det mesta sen gav den upp ibland, nu är den helt ur funktion. Pratade med en BMW-mek om problemet och han trodde felet berodde på den svarta lilla dosan som sitter vid insuget.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Ok...

Får väl ta o kolla det vartefter sen..

Tack för svaret...

Mvh Kevin.P.
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
vart det någon ordning på lampan.
har samma problem nu på min 328 ia. om jag har lite fart o det spinner till med ena hjulet funkar det som det ska,
men om jag står still o drar iväg för fullt tänds lampan. o är tänd tills bilen startas om
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Hej

Nej jag har inte kollat upp det, det har inte hänt något mer än det. Men som sagt det är ju säkert det alla spekulerar i en abs givare som inte funkar eller kanske något glapp till den.

Mvh Vyper
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Hej garanterat en abs-givare som spökar!! Hade samma problem med min och bytte abs-givare på VB sen funkade det fint!!
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Detta hände mig i måndags oxå..

ABS-lampan och ASC lampan började lysa gult men slocknade vid omstart.... bilen hadde stått i några dagar och detta började efter några hundra meters körande...

tror ni att det kommer hända igen nu när det hänt 1ggr? är det troligast att det är en abs givare som gett upp då?

/magnus
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Jag undrar också om det inte är så att det har bildats korrision i ngn form av kontaktskarv till dessa abs givare. För om man byter så åtgärdar man ju korrisionen också som lät kan uppstå efter 10 år typ :)

Mvh Vyper
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
men ingen abs lampa tänds i min bil!!
och det händer oftast vid "rivstart" inte om man sladar till i en kurva då blinkar den. aldrig ett problem med abs
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Jag har samma sak vid rivstart, jag tror det har och göra med en kombination av lite G krafter så abs givaren eller kontakten glappar till och försätter systemet ur funktion för att varna!

Mvh Vyper
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
tjena har hittat felet
om någon vill ha det fixat tar jag 500kr för lösningen.
OBS det har inget med abs givare o göra så denna lösning funkar nog inte om abs lampan tänds samtidigt
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
hehe skojade
felet på min bil var att motorkudden på förarsidan var av.
då motorn "vippar" upp tänds antispinn lampan
LÖSNING; byt motorkudde
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Haha .. Lol hur en sån simpel sak kan trigga en funktion så.. Tack för hjälpen..

//Vyper
Hej,

Min ASC lampa lyser hela tiden. Den tänds vid lampchecken när tändningen slås på, sedan slocknar den typ 200 millisekunder för att sedna lysa konstant.

Är det nån som vet om det extra spjällhuset (för asc) skall röra på sig när tändingen slås på? Det gör det inte för mig. Det borde det för att kolla att spjälllägesmotorn samt spjällägesgivaren fungerar som de ska...

Abs lampan lyser inte, och ABS fungerar normalt.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
min asc lampa lyser ibland efter uppstart. för mig hjälper det att starta om bilen.
Är det nån som har lust o kolla om det extra spjällhuset (för asc) rör på sig när tändingen slås på?

Skulle vara bra o veta hur det är när ASC är fullt fungerande!
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Jag vet bara att om man råkar spänna den där vajern för hårt så ser man hur ASC lampan slår till och aldrig slår av sig.

Precis vid insuget till motorn..

//Vyper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.