AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
964

Hur känner man igen avbländbar spegel?

Hej!

Jag var ned på skroten igår och letade efter en ytterbackspegel som är aut. nedbländbar, elinfällbar, minne m.m..

Jag fick se på spegeln för att få en uppfattning om huruvida spegeln var det jag sökte eller inte, den sitter f.n. på en 750 från -95.. Men hur sjutton ser man om den är automatiskt avbländbar eller inte? (Den var inte lika "mörk" som min andra spegel är, å andra sidan är min spegel ganska gammal)

Kan man säga mha antalet sladdar till spegeln vilka funktioner som finns?

Mvh
Marcus
Jag har sett lite olika delar (på bildelsbasen) med beskrivningar allt från
"4 sladdar" till "11 sladdar", hur många sladdar kan det finnas egentligen?!?
Ingen som har några ideér alltså?
Får väl chansa och köpa den, synd bara att de tillämpar speciella regler för elektronik om man vill lämna tillbaka delen...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det sitter en fotocell på baksidan av spegelen... ca 1.5 mm2 stor, så vet man att det är en aut. avbländbar spegel.

antalet kablar känner jag inte till, tyvärr.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge? Pratar du om den yttre sidospegeln eller är det den inre?
Den inre vet jag har en sådant litet hål men har verkligen den yttre det?

/Marcus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki, sorry... jag missade att du hade skrivit den yttrebackspegeln... jag pratar om den inre.

Jag har tyvärr inte koll på hur den yttre ser ut.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Om den spegel du är intresserad av på skroten sitter på en 750 nu, kan du inte kolla på innerbackspegeln om den har "sensorögat" Mugge beskriver? Har inte innerbackspegeln det är nog chansen minimal att ytterspegeln är elektrokromatisk (elektriskt nedbländningsbar). Om den har det borde ytterbackspegeln också vara det, om ingen bytt den till en billigare vid något tillfälle...

Minne och "curb monitor" (nedvridning av pass.spegeln vid backning) funktionerna sitter i stolsminnesmodulen, medan det är respektive dörrmodul som har utgångarna om kör själva elmotorerna som vrider speglarna. För minnesfunktionerna krävs att spegeln är utrustad med potentiometrar som talar om spegeln läge. Dessa är kopplade till dörrmodulen, som sedan skickar spegellägena vidare till stolsmodulen över P-bussen. Jag vet inte om BMW har bara en modell på spegel som alltid har dessa potentiometrar, eller om detta bara finns om man beställt stolsminne. Men kolla om 750:n har knapparna "123M" på förardörren - har den det borde spegeln ha erforderliga potentiometrar (om den nu inte är bytt...)

Om man skulle försöka räkna ut hur många ledare spegelkabeln kan behöva:
Elmotor, infällning: 2
Elmotor, vridning X-led: 2
Elmotor, vridning Y-led: 2
Potentiometer, vridning X-led: 2
Potentiometer, vridning Y-led: 2
Eluppvärmning: 2
Elektrisk avbländning: 2
---
Summa 14st. Men detta om alla funktioner skulle ha varsin jordåterledare, och det brukar man bara ha för större förbrukare som t.ex motorer. Så troligen delar potentiometrarna och avbländningen på en jord, vilket därmed borde bli 11. Så varianten du hade sett med 11 sladdar verkar inte orimlig :-)

Mvh. /Kjell
Tack för det utförliga svaret Kjell! :)

Tyvärr är ju vänster dörr bortplockad, skall dock undersöka innerspegeln!

/Marcus
Minnesfuntionen på min spegel funkar bara ibland, vilket jag misstänker beror på korrosion eller glappkontakt på potentiometrarna ute i spegeln. Men beskrivningarna jag hittat på hur man lossar spegeln har gjort mig lite rädd att jag kan riskera att knäcka glaset om jag försöker ta loss det, så jag har låtit det bero och lagt min tid på lite motorvärmarfunderingar istället.
Så om du tar loss passagerarspegeln i ditt pyssel får du gärna berätta hur du gjorde Marcus.

Vad vill de ha för spegeln/hela dörren? Om du inte har alla dessa funktioner tidigare kan du eventuellt behöva byta även passagerardörrmodulen (tror t.ex inte den befintliga har motorutgångar för att fälla in spegeln om funktionen inte beställts, man brukar ofta variantstyra sådant genom att inte montera sådana relativt dyra kraftkomponenter).

Mvh. /Kjell
Kjell?
Om du är rädd för att ha sönder glaset, gör inget försök!
Jag kollade upp förra veckan vad ett nytt glas skall kosta från BMW, 2200 svenska riksdaler bara för glaset!

Bildemo ville i det här fallet ha 1500 för hela spegeln (inkl. glas och kåpa)..
Jag har sedan tidigare all funktionalitet, dock har någon bytt höger sida... Man kan ju vara något orolig att någon kanske till och med har bytt hela dörren faktiskt? Det behöver ju inte vara endast spegeln så jag antar att jag borde kolla min egen bil först för att se att allt finns fördraget

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.