|
|
|
|---|---|
|
tjena allihop! nu har jag hamnat i BMW "träsket" igen :) saknar körglädjen och kvalitetkänslan!! Denna gången är det 5 serien jag blivit sugen på och jag skulle uppskatta lite hjälp från er lite mer kunniga här inne ;) jag har noll koll känns det som. det jag funderar på är en 530 i så fall, hur är dom? av någon konstig anledning är jag lite rädd för att köpa mig en V8.. fråga mig inte varför? kanske är okunnig? är det mycket mer servickostnader och dyrt att äga en 530 om man jämför med vanliga 6:an, eller är det inget man ska vara rädd för? hur är dom annars? ska man kanske välja en 3-serie om man vill snåla lite eller hamnar man på samma slutnota i alla fall. för lite motor vill man ju ha och ändå ska det ju snålas ;) kom gärna med förslag och olika råd... den bilen jag ev ska åka och titta på just nu är denna Länk vad kan den vara värd och vad ska man passa sig för (har kollar begguiden) Ps jag reserverar mig för alla stavfel och annat då jag har så mycket sömn i ögonen så jag inte kan se tangentbordet ;) Mvh / joel | |
|
Hej det var ingen dåligt kärra! Själv har jag en V8 under huven o kan inte klaga förutom bräsleförbrukningen i stan. Kan komma upp till 1.45l/mil men jag kör inte som en gubbe heller... Rak 6:a går lite billigare o har 5 hk mer men V8 låter skönare... Kolla vattenpumpen - känn på fläkten om den inte glappar o den stora drivremen för den driver en del grejer. Annars är det inget att klaga på! Det är ju BMW trots att många säger ett o annat... MVH Blyfoten |
|
|
Här är statistik över förbrukningen för en 530ia-93 under min ägo: Länk Jag kan säga att bortsett från de 3 standard-fel som omnämnts i beg-guiden så är M60 motorn ett av BMW:s hållbaraste motorer. Det finns en rädsla hos många för att det kan bli dyrt så fort man börjar snacka om V8:or och det grundar sig enbart i okunskap. V8 låter dyrt... men det är inte så farligt... förbrukningen är ju högre än för en 6:a men å andra sidan så varvar du inte lika mycket speciellt om man har automatlåda. 1700 rpm vid 90 km/h och drygt 3000 rpm vid 160 km/h. vilket gör att man kan köra riktigt snålt på motorväg. Men som sagts innan, i stan så blir det dyrt, högsta noteringen är 1.66 l/mil för mig, men då hade jag fel på motorn. Snitt förbrukningen över de 1110 milen jag körde med bilen låg på 1.29 liter milen, och då är det rätt hård körning. Slår man ut det på en mil så blir det 12.92 kr/mil, vilket är knappa 2 kr dyrare än min nuvarande 518i. 530 M30 (6-cyl) har 188 hk, 530 V8 har 218. Således bör 530i V8 jämföras med 535 M30 (211 hk). Vridet är ungeför det samma mellan 535i (300 Nm) och 530i (V8) (290 Nm). Jag rekomenderar dig att köpa en V8:a härligare bil än så får man leta efter. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Om du ändå vill ha V8 så prova 540 med manuell låda, snabb är den. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.