|
|
|
|---|---|
|
Nåt intressant hände idag: Jag har alltid tankat på Shell pga att firman har tankkort där, idag tankade jag min bil, 535iA -89, på JET för första gången. Jag har sedan köpet i juli tidvis brottats med en mycket ostadig tomgång till och från. Har tätat tjyvluft, bytt tändsystem mm utan att komma tillrätta med problemet, jobbigt med tomgångsproblem och automat. Nåväl jag hade ytterst lite i tanken när jag fyllde på ca 20 liter, när jag stannade vid första rödljuset efteråt var tomgången stadig!!!! Likaså nästa rödljus, och nästa osv:) Blev t o m ett par varv på stan, inte ett tjyvstopp, lycklig äro jag. Nu till min undran: har någon liknande erfarenheter? kan bilen vara chippad med ngt lågrischip som gör den känsligare på bränsle? Bilen verkar vara välvårdad de tre första ägarna, -89 - -00, dock har jag mina tvivel om den sista "hemmaskruvaren" som gav allt utom ett seriöst intryck varför jag kan misstänka chipning. Det sitter även ett sportfilter monterat och avgassystemet mullrar lite väl gött. Hur kan man avgöra om det är originalchip? Många frågor blev det men i detta eminenta forum finns så mycket kunskap så jag hoppas på tips/svar. mvh Johan | |
| Har i mina dagar tankat på många ställen och aldrig märkt någon skillnad på kvaliten på bränslet. Det skulle vara när vi tankade 99 oktan i tyskland en gång som det kändes som bilen gick bättre. Dock ej bevisat :) | |
| Jag har upptäckt att bilen gåt olika bra från gång till gång man tankat bilen, även på samma mack. Skulle tro att det är ojämn kvalitet på bensinen från gång till gång. Märks ännu mera på min MC, den är väl mera känslig kan jag tro. | |
sebbe_bmw |
Har ej märkt det iofs...Men tankar alltid på Statoil så hari nte testat ngn annan så jag har väl inte så mkt att säga om detta då Sebbe |
|
Jag tycker man kommer "längre" på en tank från Hydro och Q8 än vad jag kommer på en tank från JET, men om det beror på körsätt eller andra omständigheter än bensinens kvalite vet jag inte.... //Tobbe |
|
|
Har sedan en tid alltid tankat JET och är helnöjd. Köpte min 525.a som då hade en sliten kam men körde ca. 1500 mil innan jag lyfte toppen. Förbränningsrummet var i mycket fint skick och en vän till mig som mekat med åtskilliga BMW motorer frågade om jag körde med stp el. liknande tillsats. Han tyckte förbränningsrummen var sällsynt rena och fina. Nej...svarade jag, tankar bara JET! Vet inte om det beror på JET, men JET tankar jag!!! |
|
|
Jag gjorde för något år sedan ett test när jag tankade JET. Vid 3 fulla tankar och nollställning av trippmätaren och endast landsvägskörning diffade det på 5-6 mil på en full tank. Jag har hört från ett par av olika källor att JET köper sin bensin där det är billigast och således får man väldigt varierande kvalitet. Nu kör jag bara Statoil 98 oktan och min bil GÅR BÄTTRE ÄN NÅGONSIN. Våren é på väg :-) Ozz |
|
fradric |
Bilen går oftast bättre på JET bensin. Jag tankar bara där! Dom är ju billigast också!!!! |
| Visst är där stor skillnad på bensinkvalliterna mellan dom olika bolagen.Jag hade en gång i tiden en saab turbo som det märktes direkt om det var dålig soppa, och när man hade tankat på jet, pump så laddade den inte fullt,utan motor styrningen sa stopp. | |
|
Inte för att propagera för JET på något sätt men fakta är att JET inte är något handelsbolag, som handlar bensin där det är billigast, utan JET ägs av ett av världens ledande oljebolag Conoco som är ett internationellt oljebolag med verksamhet i över 40 länder med egna raffinaderier! Men visst, även detta bolag, i likhet med ALLA andra handlar oljeråvaror enligt gällande pris spotmarknaden! |
|
betriebsanleitung |
Har också märkt de olika kvaliteerna.Vid tankning på ok av chrysler 57 spikade den vid fullgas så jag fick sänka tändningen,hörde sen att åtminstånde ok 98 oktan har i verkligheten 95-96 oktan.Jet har funkat mycket bättre |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mycket skrönor har förekommit om bensinkvalitet. De ggr som bilar strejkad har det berott på vatten i mackens tankar. När samma tankbil åker och fyller olika bolags tankar så är det inte så stor skillnad, då föll den debatten( privatåkeri som körde bensin oberoende av bolag) så var det förr i Kumla. Tankar där det finns en mack, försöker att hålla mej till Jet då de alltid ger mest liter för pengarna trots företagsrabatter hos flera bolag.Men har aldrig märkt någon skillnad oavsett var jag tankar gällande samma oktantal.Idag är det mera lösningsmedel än bensin som vi tankar, förr luktade bensin gott pga aromatiska kolväten men idag står man så långt från tankröret som möjligt. MVH Hasso |
jens j |
har märkt stor skillnad på jet och framförallt ok .jag kommer ett par tre mil längre på jets 95 änn oks med en micra jens |
|
Länk läs tråden, från 02tavlan för inte så länge sedan. /Anders C |
|
|
Anders C: Mycket intressant läsning, sakligt och bra. Sådan saklig fakta är intressant! |
|
|
Kul att jag hittade just detta påpekande. Jag har alltid tidigare tankat på Statoil men för ett litet tag sen så började jag tanka på Shell för jag fick lite bättre rabatt där. Sen den dagen har jag haft problem med att bilen går ryckigt och är orkeslös. Jag har nämligen en fråga inne gällande detta och då fick jag massor av förslag på vad som kan vara felet. Men efter detta tror jag nog att jag går tillbaka till Statoil för att se om problemen försvinner......! OO=00=OO Go & Gla Kekschokla |
|
|
Fattar inte att det kan vara sån skillnad alltså. Jag har alltid tankat 98 oktan för att få bästa kvalitet på soppan men för att vara ärlig just nu så går min bil helt super dåligt. Var tvungen att växla ner idag för att inte bilen skulle dö i en lite uppförsbacke....helt jävla otroligt.....och allt började när jag bytte bensinbolag...hmmmmm! OO=00=OO Go & Gla Kekschokla |
|
|
Jag har alltid tankat på jet men nu på senaste på preem efter att där misstänks vara vatten i Jets bensin.. iallafall i Ystad..... Mvh/ Daniel |
|
Deliq |
Jag brukar försöka undvika att tanka i små "byhålor" där omsättningen kan tänkas vara låg, just på grund av risken för kondensvatten i mackens tank borde vara större där. Kanske att jag är nojjig, men ett exempel.. I en mindre "byhåla" inte så långt ifrån där jag bor gick E4 i genom för ett antal år sedan. När vägen drogs förbi samhället sjönk omsättningen för macken med över 80% !! Något år efter detta råkade flera bilister ut för problem med ryckig gång osv. efter att ha tankat på denna mack. Problem som försvann när tanken åter fyllts med bensin från någon annan mack. Detta problem kanske inte alls hör ihop med omsättningen, utan hur skötseln av tanken är, eller kanske både och. Vad vet jag... M V H // Deliq |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det ligger en hel del i vad du säger Deliq har med skötsel och omsättning att göra MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.