AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.155

540 touring E34 erfarenheter?

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Bästa BMW vänner!

Funderar lite grann på en 540 touring E34 med manuell låda som andrabil. Vilka är dom stora fallgroparna med 540:an? Blir man galen på bränsleekonomin? Finns det fina sådana i sverige eller är det Tyskland som gäller? Någon därute med erfarenheter av 540:an?

Tackar på förhand!

Salesman
Stephan 735 vet ALLT om 540i E34.

///Micke
Min cabrio → Länk
Micke;)

Salesman; Det svåra är att hitta en vettig 540iT/6, det byggdes bara 499st med ratten på rätt sida, så leta var som helst, finns en i München just nu.. Länk Denna är billig "till och med mycket billig" om den är i okej skick... Länk

Koppling behöver bytas runt 15000mil, det måste göras direkt vid slirtendens, eller innan, dess, för svänghjulet tar skada nästan direkt.

Som alla andra M60motordrivnabilar behöver oljepumpsbultarna kontrolleras, kedjan kan behövas dras åt samtidigt.

Nivåregleringen i bakvagnen kan läcka, rodge på forumets 540iT/6-96 läckte en del, läs även Micke Olssonsdagbok om hans 530iAT-93, då kan du se hur livet med en V8 E34 Touring kan se ut, även byte från nivåreglering till vanliga stötdämpare, något som jag är glad att sedanen har som standard, gick att få som tillval till sedanen, men mycket ovanligt.

Bränsleförbrukningen är helt klart acceptabel, under litern på Svensklandsväg/motorväg, med körning i Stockholmsområdet har jag aldrig fått förbrukning på över 1,4l/mil med felfri bil, i snitt ca 1,25l/mil, är man van vid en 320d blir man självklart besviken, men inte annars.

Mvh Stephan
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tack för svar!

Det tål att funderas på. Den på bytbil såg snygg ut men milen...
Känns som en frän familjefraktare för småpengar. Men som sagt, tricket är väl att köpa en fin direkt. Om någon känner till något lämpligt objekt få ni gärna skicka en mail.

Jag får kika vidare

Salesman
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Tycker att 540 touring manuell är en riktigt vettig bil, ångrar i bland att jag sålde min men, men.... Lagom prisnivå, lagom effekt samt mycket användbar.

Kommer troligtvis skaffa mig en igen)-

//rodge
BmwCS #5251
V12 LeMans
Salesman : Milen behöver du inte oroa dig för om maskinen känns och "låter" bra rent mekaniskt . Min har rullat drygt 30 tusen mil [ nästan bara landsvägskörning under de två år(ca 3000 "sommarmil") som jag har ägt min] och går väldigt fint i maskinen .

Stephan735i : intressant om ovanligheten av nivåreglering på sedan , min hade nivåreglering innan jag bytte till Bilsteins väghållningspaket i somras .

Kan bara nämna att standardstötdämpare till nivåregleringen är allt annat än billiga , två bakre standardstötd. till nivåreglering kostar ungefär som hela väghållningspkt B12 BTS från Bilstein .
Salesman; Detta är din bil! ... Länk

Den skulle jag ringa på, bör vara i vettigt skick.

Mvh Stephan
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag har ringt!

"Schon lange verkauft" blev svaret!

Det blir att leta vidare!

Mats H
Salesman; Om du fick välja fritt, hur vill du att din 540iT/6 ska vara? färg/utrustning, prisklass, miltal? När det gäller 540iT/6 är det inte köparensmarknad utan det gäller att ta vad som erbjuds, så jag skulle sikta in mig på ett bra exemplar, men det går ju att ha tur, som med den Calypsoröda, köparen gjorde nästan helt säkert en mycket bra affär.

Mvh Stephan
Någon av dom här då?

Länk

Länk

Mycket låga mil, repektive låga mil, som också kostar några kronor extra.

Mvh Stephan
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Stephan!
Jag är ute efter ett fint ex. Utrustningsnivå och färg spelar i princip ingen roll. Valet mellan ett välutrustat vrak och ren pärla är enkelt för mig. Jag kommer att jaga vidare. Bilarna i länkarna ser fina ut speciellt den övre som såg mera original ut. Limiten på en femtiotusing i Tyskland spricker ,men vi får se vad en kontakt kan ge.

Tack för ditt engagemang!

Mats H
Länk

vad sägs om denna, assnygg iallafall iofs inget för den med milskräck...:)

simon_en; Jag håller med den ser mycket bra ut, speciellt när den är i min favoritfärg på E34, Technoviolett, men något att ta reda på innan köp, står chipningen med i breifet? Samt varför säljs en så omtyckt vagn "det är inte lite pengar nedlagda på den, samt registrerad endast delar av året" för dessa pengar? Jag hade ringt direkt, mycket attraktiv erbjudande som det verkar.

Härom dagen fick jag reda på att det finns ännu en Nürburgringchassi försedd 540iT/6 i Sverige "jag känner inte till några andra" denna med fungerande system i motsats till den andra;)

Vissa bilar ser/verkar bättre än dom är, denna 540i/6, verkade hur bra som helst, med mycket pengar nedlagda Länk har varit krockad på vänstersidan och dåligt lagad "den är inte rak i karossen" med grova rostskador, går inte bra i motorn, samt troligtvis mätarbackad, läs detaljerna här, på Tyska.... Länk mycket tråkigt(;

Mvh Stephan

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Hej!

Jag är lite skeptisk mot allt som inte är original. Ex vis chiptrim och konstiga fälgar. jag skall ringa nästa vecka och kolla om 11tusenmilaren. Lite dyr kanske, det kanske går att snacka ner den någon Euro. Det kommer ju till en del kostnader innan äventyret är klart. V-däck m-värm bes + skrot, resa etc. minst 15- 20 '. Tyvärr måste jag lösa andrabilsproblematiken snart så jag börjar titta på E36 328 touring också. Kanske lättare att hitta en vettig sådan.

Mvh

Mats
Håller med om chipstrimmet som är en klar nackdel självklart eftersom om det är dokumenterat förhindrar registrering i Sverige...

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Epilog:
Det blir nog en 328 touring E36. 99% klart på en väl underhållen 96:a med god dokumentation och få ägare. Verkade inte lätt att hitta en vettig 540 väldokumenterad 540 med manuell vx låda.

Tack för erat engagemang

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.