AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.369

kopplingen blev konstig

Hej!

När jag var påväg hem ifrån jobbet så hörde jag något konstigt ljud ifrån själva kopplings pedalen... När ja testade den så hade de "spelet" ifrån det att man trycker in kopplingen tills den börjar ta försvunnit... så trycker ja in kopplingen nu så tar den direkt... vad kan de bero på??

tack på förhand
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Spräckt solfjäder skulle jag tro... fick likadant på min 318i -85...

ok... va innebär det?? svårt/dyrt att byta? blir kopplingen trögare i samband med det? Var sitter den fjädern??? =/ berätta så mycke du vet =) tack
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Solfjädern sitter inbyggd i kopplingskorgen och pressar lamellen mot svänghjulet när pedalen är uppsläppt. När du kopplar ur ska fjädern "hjälpa till" genom att fjädra ut bakåt. Är fjädern spräckt så funkar inte denna procedur som den ska, kopplingen blir trögare samt spelet blir fel. Går ej att laga utan man får byta hela kopplingspaketet, tror inte det finns lösa solfjädrar. Kardan och låda måste ner. Lika bra att byta rubbet inklusive lamell när allt ändå är isärtaget. På 318 räckte det med att lossa stödlagret och lådan och dra alltihop tillbaka en bit, då kom man åt att byta. Vet ej om det går lika lätt på E34...

har precis haft inne bilen för ett kopplingbyte... vad kan hända om man kör så utan att fixa felet??
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Har du nyss fått kopplingen bytt alltså...? Åk tillbaka till verkstaden, visa upp och reklamera!

men byter dom den delen som nu gick i sönder isamband med ett kopplings byte???
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Normalt byter nog en verkstad inte bara lamell utan även tryckplattan (som innehåller bl a solfjädern) men man vet ju aldrig... Händige Harrys skuttverkstad kanske snikar dit enbart en ny lamell och struntar i resten? Vilken typ av verkstad har du anlitat?

dom är speciallicerade på endast bmw... jag ringde o snackade med dom igår o ska in me bilen nu i slutet av veckan.. men de luriga e att ja köpte kopplingen på Bmw för ja hade tänkt att byta den själv först men insåg snabbt att de va för svårt... Så ja åkte till BJ Bilservice (spec på bmw) o lät dom byta den åt mig... Nu kommer de luriga.. om det är delen ifrån bmw som är trasig så får ja ju den utav bmw, men vem betalar för arbetet till BJ Bilservice? för ja tänker inte betala för 2 kopplingsbyten...

mvh Rolle
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Pjaaa... det vete sjuttsingen. Önskar jag kunde svara men jag är mer tekniker än jurist... Hallå, finns det ingen jurist här som vet?

hehe =) men vad tror du e felet?? e det något som sitter i kopplingspaketet?? har du mail eller msn man kan nå dig på?

tack för hjälpen
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Ta en titt här: Länk

Den solformade fjädern i mitten på del nr "1" är förmodligen skadad på din bil. Jag säger inte att det faktiskt är så, det är vad jag tror, men symptomen tyder på det. Har din verkstad missat nåt så får dom ju stå för det.

nu har jag precis ringt bmw o dom säger att det e omöjligt att något ifrån kopplings paketet ja köpte skulle kunna vara sönder... dom tror att det e kopplings cylindern (dom har inte tittat på bilen ännu). Dom säger även att min verkstad ska stå för arbetskostnaderna...

Ringde även Konsumentverket i göteborg och frågade dom... och dom säger att BMW ska stå för alla kostnader om kopplingen nu skulle vara kass.

vet inte riktigt hur jag ska göra... men ska ner till verstaden nu på fredag o be dom undersöka bilen... =/
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Då ser det ju ljust ut ändå! Hoppas allt löser sig... och att det bara är kopplingscylindern som spökar.

är den dyr att byta?? jag skriver här på så snart jag fått besked..

tack för all hjälp
nu va de fixat... de va kopplings cylindern som läckte olja så dom bytte ut den.. nu funkar den galant =) gött tack för alla svar... nu återstår bara att få min el uppvärmda bakruta att funka.. några förslag på den fronten?? =P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.