|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har precis köpt en 730 -93:a. Jag råkar i botten vara utbildad målare, men hela bilen var nylackad (försäkringskada, hela bilen repad med vasst föremål), så jag tänkte fixa träpanelerna istället. =) Träpanelerna på min tidigare 518 -95 såg ut som nya efter 10 år, men panelerna på min 730 ser hemskt slitna ut. Hade tänkt att det skulle vara enklast att ta bort dom, men vågar inte börja rycka hur som helst. Hur ska man gå till väga när man ska ta bort dom egentligen? Tänkte att man kunde låna en reparationsbok eller liknande på bilbioteket om 7-serie, men det fanns ingen sådan bok i hela sverige sa dom. | |
|
Oh, glömde en fråga. Svankstödet på förarsätet fungerar inte. Bmw kollade om något kablage var trasigt men så var inte fallet. Gjorde dom mer skulle pengarna börja rulla iväg. Finns det någon säkring man kan kolla och isf vart? Mvh Andreas |
|
fjamsetramsa |
motorn sitter i ryggstödet..kolla om där är ström annars får du en motor på skroten för en 50 lapp |
|
Angående panelerna; Ta ett bra tag åt ytterkanten till (på dörrarna) och dra. De sitter med små clips som blir ganska sköra med åren. De sitter vanligtvis ganska hårt så det går åt lite kraft. Skulle du råka paja nåt clips så finns de på BMW billigt. I instrumentbrädan blir det jobbigare de är nämligen fastskruvade (med världens längsta skruv och arbetsvinkeln blir helt sjuk så värm upp och stretcha först! Demontera detaljerna under träpanelen så kan du känna med handen var muttrarna är... (här kommer du svära en del) Lycka till! Och välkommen till forumet. |
|
|
Å tackar! Snabba och seriösa svar direkt. Nu är teorin löst, bara det praktiska kvar då =) Adios. |
|
fjamsetramsa |
ut o mecka..inga foto på bilen?? är det en 8 i den?? |
|
Nej, inga foton, än... Det kommer kanske, men den ser så himla tråkig ut med originalfälgar nu bara =) Ja, det är V8:an jag har. Brummar fint, iaf i jämförelse med min 518 som man knappt hörde alls...heh. |
|
fjamsetramsa |
vill du ha lite coola fälgar så har jag billigt... |
|
Heh, jasså. Fälgar finns det väl rätt så gott om skulle jag tro. Tror det är mer aktuellt till våren då vinterdäcken ska ersättas av sommardäck igen. Men, informera mig för all del. Vad har du och till vilket pris? |
|
|
CooRe kan du inte fota lite när du river panelerna , kan vara till stor hjälp för många . Mvh Richard |
|
|
Ja, det vore kanske möjligt. Det kommer bli knepigt att få bort dom i intrumentbrädan, men det ska nog lösa sig. Tur jag precis köpt en digitalkamera =) |
|
|
Här kanske finns några tips till dig. Länk //Magnus |
|
|
Så, träpanelerna på dörrarna är borttagna, slipade, lackade 2 ggr och färdiga. Har tittat lite lätt på hur man får bort träpanelerna på instrumentbrädan, men skulle helst vilja ha lite mer information innan då jag är väldigt ovan att rota där=) Tack Magnus för tipset, men jag hittade inga bilder där dom rev träpaneler på intrumentbrädan. Men det fanns mycket annt bra att lära sig från sidan. Iwarsson: Skulle du kunna ge lite mer detaljerad information tror du? Skulle vara till mycket hjälp =) Tack på förhand. Mvh Andreas. |
|
| Länk inte mycket ang. detta men lite under fixes. | |
| Hints, menar jag. | |
|
Den långa på höger sida tar du bort genom att skruva bort en mutter på baksidan, vill minnas den sitter ganska långt till höger. Du kommer åt den genom att ta bort "innertaket" i handskfacket och sedan sträcka dig upp där. De på förarsidan är mycket jobbigare, man får plocka bort det som finns under samt radion (lätt) och sedan öva upp sina bläckfiskarmar (svårt) innan man på nått mysko vis kommer åt muttern och lossar den (nästan omöjligt). Under operationen tappar man sina verktyg 10 gånger och svär rejält. Jag har gjort detta två gånger och vill inte göra om det. (snälla värme, fortsätt funka, larmet och stereon också) //Magnus |
|
|
Hehe ok. Tackar. Det verkar som att de som sitter på mittkonsollen får göras på plats, om jag inte hittar någon ir som kan det. Resten ska nog gå bra. Fortsättningn följer... |
|
| Edit: Alltså, på mittkonsollen menar jag under stereon i samma rad som ask-koppen. Sen finns det inget mer trä där iaf. | |
| Fota allt du gör och resultatet hur det blev. (Med träpanelerna) | |
fjamsetramsa |
Hur har det gått?? hade varit kul med foto!! |
|
Jo asså, jag har gjort klart alla panelerna på dörrarna och fotat lite. Men, har inte börjat på allvar med de övriga (jobbigaste) panelerna. Tänkte skaffa mej lite mer information, vilket jag har gjort nu så... nästa vecka ska jag göra resten! Jobbar hela helgen så nu är det halvtidsvila. Foto kommer när jag gjort klart arbetet =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.