AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
30.252

Ett skepp kommer lastat med en 130i

Sida 1 av 2
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Jaha, så var det gjort...

Fick tidigare idag klartecken från BMW-handlaren att allt var klart.
En stycken 130i är beställd och beräknad leverans v51.

Provkörde en 120i men tog 130i pga det goa motorljudet.
Kan säga att det kändes smått deprimerande att sätta sig i min Chevrolet Blazer och åka hem från BMW handlaren.

Blev bland annat M-sportpaket med tillhörande 17" alu, safirsvart metalic, dyra ac'n, BMW Pro stereo och backsensor (pga lite taskig bakåtsikt).

Har en känsla av att de 8 veckor det är kvar kommer känas väldigt långa :-)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bara att gratulera till ett bra köp!

1-serien och även dess föregångare E46 och E36 compact har visat sig ha riktigt bra andrahandsvärde (för att vara BMW).

Dessutom så ska 130i var riktigt vass, bara sekunder långsammare än M3 E46 runt ringen. Tror att det kommer att vara en bil som kommer att bringa sin förare mycket nöje och körglädje!

Nå, vad blev det för färg?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Som jag skrev ovan, safir svart metalic :-)

Hade väldigt svårt att bestämma mig mellan Sparkling Grafit och Safir Svart, men till slut blev det svart.
grattis till köpet..har hört att 130 ska vara en riktigt snabb bil..sekunder långsammare än m3 e46 runt ringen är inte illa
Njuren
wow,gratulerar det måste vara spännande att veta att en ny bil väntar på dig!

BMW - i nöd och lust?
roxxs: vad blev priset med den utrustningen? Efter sedvanligt prut...?

/ Mvh Joakim

Länk
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
ufo: 359k kr

I det ingick vinterdäck (17" style141 med däck) och motorvärmare.

Glömde skriva ovan att jag även plocka med Xenon, armstöd, belysningspaket, farhållare, regnsensor och multifunktionsratt.

Handlade den i Uppsala hos Novation, mycket trevlig personal.

Får den 2 månader tidigare pga att dom ändrade specen på en 130i dom hade beställt till sig själv som demobil. Jag klagar inte :-)
roxxs,

Grattis! Tänk om alla säljare bjöd på sådan service :) Om jag skulle ändra en sak på din bil så skulle jag försöka uppgradera till 18"-fälgarna till M-paketet. Tycker att dessa är mycket läckrare än 17" som ser något tama ut, men det antar jag att du kikat på, och smaken är ju delad :).

Lycka till med bilen!

Mvh,
Kalle
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
mmm....

Måste säga att man nästan direkt fick känslan av att det var jag som va kund, vilken tyvärr inte händer allt för ofta hos bilhandlare...

Jo, jag har också tittat på 18" M-fälgarna, men vette f*n om inte det hade blivit på tok för stötigt och jobbigt på våra långt ifrån perfekta svenska vägar.
Dom 17" föll mig i smaken, plus att gå från 15" svampiga SUV däck till 17" "sportbilsdäck" kommer nog inbringa tillräkligt med kramp i smile-musklerna :-)

Och även det att slippa oroa sig för att bilen kanske välter i varje kurva är ju bara positivt ;-)
CR
175
CRY
332ti-98
Grattis!
Funderar just nu på om jag skall uppdatera från min 116i till en 130i el 325 Touring, fina bilar båda två.

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
biltok med klockintresse
Någon som kört både 17 o 18" o kan redogöra för skillnader?
Sportchassi är väl självklart...
Coupén
Blev med 130i i tisdags, är nykär.... jobbigt att hålla varvräknarn under 4500varv i ytterligare 150 mil :-) Blir väl lagom till att det är dags att lägga på vinterhjulen.

Har 18" med RFT + sportchassi och det är inte stötigare än min tidigare 330Ci-02 med 17" Michelin Pilot Sport, dvs., inte stötigt för fem öre. Men det är klart, kör du Blazer idag så blir det väl skillnad.

Som sagt är GRYMT nöjd med bilen. Känns som att den vill iväg hela tiden. Ligger man på 160-170 på 6:an och gasar lite så känner man hur bilen formligen suger tag och vill iväg, en härlig känsla!

Ärligt talat så var jag inte helt övertygad när jag beställde. Bilen är trots allt mycket billigare än den 330Ci jag hade tidigare och jag var inte helt övertygad om att jag skulle tycka bättre om 130 men oj vad fel jag hade! Har också kört E90 330 som är en grymt fin bil (snäppet bättre än ettan i chassit) dock känns 130 mycket piggare, ännu större skillnad än vad 0-100 siffrorna för modellerna återspeglar.
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Coupén:

Kul att höra...

Själv har jag svårt att sitta av tiden innan jag får min bil, men är naturligtvis glad att jag kunde få den 2 månader tidigare :-)

Tyckte 120i var tok-rolig att köra men som det ser ut var det ett klokt val att lägga de extra kronorna som 130i kostade...

Lyckades även att i absolut sista sekund lägga till fällbara nackstöd bak, läste någonstans i forumet att det var bra att ha, för att slippa justera framsätena när man fäller baksätet.

Ser ut som, om allt går bra, att jag får bilen samma vecka som julafton, vilket kanske underlättar att hålla varvet nere litegrann.
Har svårt att hitta en bättre julklapp :-)
Väntan blir lång... Det brukar vara rena tortyren att vänta dom där 8 veckorna, speciellt dom första 4 veckorna.

Keep Your Distance!
ba
92
badboy81
120i -06
roxxs, stämmer att 130i är inte så mycke dyrare än 120i eftersom 130i har mycke lullull från början. Tror att det skiljde ca50kkr mellan dom med samma utrustning, men varför jag inte köpte den är jag törs inte ens tänka på vad den skulle kosta att försäkra på en 24åring som jag. Hur som helst så är 1-serien skitskoj bil och kan tänka mig att 130i måste vara ett monster!
258hästar i en sån liten bil och bakhjulsdrift, måste ju vara värre än golf gti som har fått bra kritik som "busbil"

Grattis!! Bilder!??

Vilken utrrustning valde du?
Sportstolar? Komfortabla?
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
badboy81:

Den skulle hamna runt 7,500 att försäkra för mig, och jag är ändå "bara" 25.

Och för den delen så är det 265, inte 258 hästar i 130i ;-)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
roxxs>> Är det premien du får betala trots vagnskada ingår i nybil eller är jag ute å cyklar igen :) ?

mvh
7500! jag tycker att mina 4000 per helår är dyrt för min 325:a...

Keep Your Distance!
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Dutta:

Du är på helt rätt spår, har för mig det kallas delkasko.

Clubsport:

Jag tycker det är i stort sett gratis :-)
Min Blazer kostade/kostar mig ~15000/år
Försäkringsbolagen är snudd på galna när dom sätter premier, men så har dom sagt rakt ut att det är pga dåliga börsaffärer som dom måste ha så höga premier :-)
Coupén
Titansilvermetallic, 18", xenon, svart skinn, sportstolar, sportfjädring, pdc etc. Dvs., allting som ingår i Advantage, Comfort och Dynamic paketen men då är ju mycket av det redan standard på 130. Tog även "stora" klimatanläggning samt radio professional, RFT vinterdäck på standard 130i 17" fälgarna. Tog inte M-sport paketetet, tycker att den är snyggare utan men det är ju en smaksak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.