|
|
|
|---|---|
|
Jag har skruvat massor med stereon i min bil och det börjar väl likna något men behöver nu råd från "panelen". Jag kör med ett helt aktivt system med 3 stycken separata förstärkare av god klass och alldeles tillräcklig effekt. Jag har mätt in och kör enligt följande: Mid: * Högpass: 67 Hz * Lågpass: 4 kHz Diskkant: * Högpass: 4 kHz Jag har möjligheten att stänga av varje kanal individuellt så kan alltså lyssna på varje element i detalj - något som är mycket avslöjande, i synnerhet med hörselskydden på då man eliminerar distorsionen i öronen på så vis. Nu till mitt problem, när man lyssnar på bara dem så tycker jag mina diskanter låter usch när man vrider på litet, jag har provat med några olika men det verkar som de flesta 25 mm's diskanter låter illa och "ringer" vid lite effekt om man inte delar larvigt högt som uppemot 8 kHz heller så. Känns som jag får skavsår i öronen vid lägre delningsfrekvenser. Helst skulle jag vilja kunna dela vid under 2 kHz men gör jag det nu låter det inte så bra. Skall tilläggas att jag mätt in nivåerna med oscilloskop och jag är 100% säker på att det inte klipper någonstans. Jag har dubbelkollat diskantförstärkaren med att köra den på hemmahögtalarna och den låter verkligen bra, bättre än hemförstärkaren t.om. Skulle därför verkligen uppskatta några tips på riktigt bra diskanter som går att knöla in i dörrarna på en E38, dvs 25 mm / 1 tum eller så eller smarta ombyggnadstips, i båda fallen vill jag behålla orginalutseendet. Jag har i huvudsak övergivit de traditonella bilsterofabrikaten, efter att ha spenderat för mycket pengar på dem, till förmån för de egentliga tillverkarna som Morel, Scan-Speak, Monacor, Eton, Exact etc men det är ju en fullständig djungel och en del grejer kostar ju typ €499 paret. Mycket tacksam för råd. Mvh Björn | |
| Du bör nog lyssna på diskanterna ihop med åtminstonde mellanregistret , diskanter låter i ljuvligt ensamma samt att du bör "matcha" ihop systemet till varandra. | |
|
Jag tycker också att du bör dela diskanterna lite lägre , typ vid 3kHz. Vad kör du för mellan reg +bas? |
|
Robsarve |
4 kHz är som sagt inte den bästa delningsfrekvensen, den ligger mitt där örat är som mest känslig för fasfel och det får man alltid med delningsfilter. Jag hade antingen delat vid 2 kHz (inga problem med en bra diskant) eller uppåt 7-8 kHz. Orginaluttaget är för grunt för en riktigt bra diskant, min favorit i storleken är Scanspeak 6000. |
|
Tycker inte det konstigt att du får skavsår om du lyssnar på endast diskanterna, ljudet blir mkt mer skärande i öronen än om du spelar tillsammans med mellanregistret. //Simon |
|
|
Givetvis lyssnar jag på alla kanaler ihop i normalfallet :) men eftersom jag inte är nöjd med diskanterna så har jag detaljanalyserat med sololyssning, något jag rekommenderar starkt då det är mycket avslöjande. Håller med alla om vådan av att dela så högt som jag gör just nu. Jo, jag vill ju dela mellan/diskant vid ca 1.6 kHz men nu om jag gör det så "ringer" det i diskanten och därför har jag temporärt flyttat delningen till 4 kHz för att undvika problemet. Mellan är DLS UR5 - (som jag är riktigt nöjd med) Robsarve - Scanspeak 6000 verkar finnas för €300 paret - är det rimligt och är de värda det? Mvh Björn |
|
Robsarve |
Scanspeak 6000 var den första bildiskant jag var nöjd en längre tid med. Jag har haft system från Amega, Boston, CDT, Cerwin Vega, Coustic, Dls, Dynaudio, Eminence, Focal m.fl. så jag är rätt petig. Om de är värda det eller inte är ju upp till dig. |
| Robsarve: du är alltså tillräckligt petig för att välja bort Phoenix Gold :) | |
| Dom kostar 1595kr/st på ljudia. | |
Robsarve |
Japp. Jag har haft i samtliga PG´s kit, inklusive Elité och de är inte dåliga för sin prisklass, men jag föredrar ScanSpeak 6000. Det är därför den sitter i vårt eget Anthem 5 kit. Just nu använder jag en Banddiskant från Italienska TEC som vi just har tagit in. Riktigt trevlig till halva priset av scanspeaken, men den lilla modellen spelar bara från 7 k och och upp, så den kräver ett bra mellanregister. |
Ulke |
Den diskanten jag skulle rekommendera är tyvärr utgången ur sortimentet, den satt tidigare i de dyraste Eclipse kiten och var av märket Scan-speak. Motsvarande version finns dock kvar på hemmasidan och heter då Scan-speak D 2905/9500. Denna diskant har en resonansfrekvens så lågt nere som 550hz vilket gör den mycket flexibel avseende delningsfrekvensen.... De som annars ljudmässigt ligger mig varmast om hjärtat är diskanterna ur Dynaudios sortiment som jag nog skulle kika lite närmare på i så fall.... mvh Ulke |
Robsarve |
9500 är en ganska bra diskant, själv föredrar jag 9700 (som jag kör i hemmabion) och framförallt ringradiatorn, men de är inte billiga och de är hemmadiskanter. DynAudio är i mitt tycke nästan lika bra, mycket musikaliska, men jag får alltid känslan av att det är något som borde var där, men som jag inte får höra när jag lyssnar på dem (oavsett om det är en "billig" eller miljonpjäsen Evidence). |
|
Tack får alla råd! Efter mycket funderande och fnulande är de nya grejerna på plats sen en tid. Det blev inte bara diskanter utan ett helt kit då en av de dyra UR5 från DLS helt plötsligt blev tyst en dag :( så därför ingen ScanSpeak. Kittet ifråga blev Morel Elate 5, se Länk vilket inkluderar diskanten MT-23. Nu har jag den aktiva delningen vid 1.8 kHz som angivet med 18 dB/oktav högpass och det låter riktigt bra med bara diskanterna!! Det var alltså inte mina öron eller (bil-)elektroniken som gjorde att det lät illa, det var alla de olika diskanterna jag har provat mig igenom som gjorde det - var och en på sitt eget vis. Jag måste erkänna mig förvånad att olika diskanter av lite bättre snitt från kända tillverkare låter så pass illa vid realistiska lyssningsnivåer (ca 90+ dB ovägt). Midbasarna i kitet är heller inte dumma alls och enligt mitt enkla förmenande spelar de skjortan av DLS UR5. Så ett tips för att prova högtalare - be att få lyssna bara på diskanterna genom det därför avsedda delningsfiltret (eller aktivt delat) - mycket, mycket avslöjande. Skall vara mjukt, tydligt och kraftfullt utan att 'skära'. Jag är fortfarande lite sugen på att jämföra ScanSpeak 6000 men det får nog bli till nästa bygge då så här nöjd har jag aldrig varit med ett bygge någonsin tidigare. Tack än en gång för goda råd och den inspiration dessa ledde till! Mvh Björn |
|
Robsarve |
Elate är ett trevligt kit. I stort sett samma som PG´s Elite, men med enklare filter (och det skulle du ju inte ha ändå). |
| Jag undrar vilka av ELATE SW 6" WOOFER och DOTECH MKII 6" WOOFER som skulle passa bäst som mid-basar? Länk Undra hur stor låda dom skulle vilja ha. Vem säljer Morel i svedala? | |
Robsarve |
Båda vill ha rätt rejält med låda eftersom de är gjorda att fungera i dörr. Elaten spelar högre. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.