|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är en spekulant till en BMW 750 -91 och var å provkörde den idag. Jag blev mäkta imponerad av bilen måste jag säga, och att det blir nog affär imorgon. Men... Jag har en fråga.. Vad är det för mätare som sitter under varvräknaren? Jag surfade runt på forumet och såg en bild på en instrumentpanel, då kom jag att tänka på att jag inte såg nålen på den mätaren när jag testade bilen... Är det oljetryckmätaren tro? Eller finns det bara en lampa som indikerar dåligt oljetryck? Bilden: Länk Mvh /Peter | |
|
Välkommen till forumet. Det är bränsleförbrukningsmätaren, d v s den visar hur mycket bränsle bilen drar i realtid. Angående oljetrycket så finns både lampa och varningsmeddelande i checkcontrollen. |
|
|
Tjenare Anders! Wow! Det var ett snabbt svar :) OK, bränsleförbrukningen, men ska man tolka det att den drar ofantligt mycket (eller lite) bensin då tro, eller är mätaren helt enkelt trasig? (Fan va trevligt med ett aktivt forum där man kan få hjälp, det känns ju tryggt nu när man ska köpa en obesiktad bil).. Tackar för svaret! Mvh /Peter |
|
| Mätaren indikerar den momentana bränsleförbruknngen. Ger den ingen indikering under färd? | |
|
Nej, det e ju just det, jag kommer inte ihåg att jag ens såg nålen när jag testade bilen, å glömde naturligtvis att fråga säljaren om den ... Jag kom att tänka på den nu när jag såg bilden (se länk ovan) på mätaren... /Peter |
|
| Du kan nog räkna med att mätaren går i botten (höger och uppåt, visserligen) så fort du rör gaspedalen mer än några millimeter eller står på tomgång... Men när du ligger och finåker ska det definitivt finnas en mätarnål synlig. Du ser också om den funkar när du startar och/eller slår av motorn: när du startar ska den gå från vänster till höger och när du slår av motorn går den tillbaka. | |
|
All right! Jag kollar det imorgon, fan, det är mycket saker man ska ha i huvudet när man testar de här bilarna, tur man hade beg-guiden från den här sidan med sig idag... :) Mvh /Peter |
|
|
Nålen rör sig olika, på t.ex E34 ställer den sig (helt korrekt i mina ögon) på max till höger när man står still medan på E39 ställer den sig på 0 längst till vänster när man står still.... Märkligt.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Tycker att bränsleförbrukningsmätaren funkar riktigt bra. Mkt bra att ha enligt mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.