AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Sportluftfilter=tomgång vandrar?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
köptesportluftfilter till 325 92 idag, det går 2 slangar in i luftburken, som är kopplade till kylarvattnet på dom 2 slangarna sitter det en "kopparpinne".....vad är det? måste dom sitta i luftburken??
satte in sportluftfiltret för att testa, gick bra en 40 min men sen börja tomgången vandra.....är det bara å trycka tillbaka luftburken??

mvh Tony
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Du har väl kört sönder lmm:en.

Pinne känner av insuglsluften.

Mvh/ Daniel

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kan inte så mkt, vad äe lmm:en?????
svintoleffe
Det kan mycket väll vara så att du pajade lmm, på grund av, att jag jämnt sak tvätta av filtret först innan man använder det, då det är för mycket olja direkt när man köper filtren.

Lmm även kallas luftmägnd mätaren e luftmasse mätaren. Det en den gråa saken med svart lock, som sitter direkt nästan vid luftburken.

Den är en väldigt dyr sak.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Nu börjar ja bli lite rädd. Har ett JR sportluftfilter i min 320.
Hade tänkt att göra rent det någon dag och olja in det på nytt.
Då ska man alltså vara mycket försiktig så man inte tar på för mycket olja?

Mvh
Christoffer
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Grejen är att där sitter en lite tråd inne i som normalt sätt "glöds" för att få bort smutspartiklar kommer där för mycket olja på den glöder den itu.

Mvh/ Daniel

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Så man ska inte slösa med oljan när man spraya på det efter att ha rengjort filtret? Snarare snåla med andra ord...
svintoleffe
Ja, det är bättre o snåla lite, det behös ju absolut inte mycket olja, det är ju ingen crossbana vi kör på.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
men de var typ inte nån olja alls på filtret...idag gick den hur fint som helst både varm och kall...tillfällig vandring??
Flayer: du skrev att pinnen känner av insugsluften, hur kan den göra det när de enda som e kopplaat till den är kylarvattnet?

2 slangar som går in på sidan av luftburken som är kopplade till en kopplarpinne, nån som möjligtvis kan förklara detta? Vad det är och OM DET MÅSTE FINNAS I LUFTBURKEN?

mvh Tony
parolof
fattar inte vad du menar, det går inga vattenslangar till luftburken Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hmmm gör de i min 325:a ska fixa bilder men om nån har en ide så vore jag VÄLDIGT tacksam
"Slangarna" och "kopparpinnen" är en form av lufttempgivare och ska monteras i närheten helst inne i röret om du monterar ett sportfilter.
Stämmer mycket väl att man ska passa sig för att överdosera oljan till filtret, är det för mycket så hamnar oljan på tråden till luftmängdmätaren som sedan brinner av = sönder luftmängdmätare vilket är dyrt att fixa.
Därför är det viktigt att man sköter och monterar filtret rätt.
Gör en värmeavskiljare osv sök inlägg så hittar du svar.

MVH
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
lufttempgivare? men hur mäter den det, är ju bara 2 slangar med kylarvatten???
hur långt från lmm ska filtret sitta? hört att de kan bli galet om de sitter för nära

mvh Tony
Givaren som sitter i luftburken är en slags termostat som reglerar kylvätskeflödet till gasspjällhuset

MVH
Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
Den där Pinnen ni snackar om tejpade jag och drag fast med en "stipes" nere i motorrummet. det funkar helt utmärkt likadant gjorde jag på min förra 325.. tejpa skiten sen är det bara att gasa :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.