AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.031

BMw 750 -90 går dåligt ibland utan att EML lampan lyser. Fel?

Hej!
Jag har dels redan letat i arkivet utan att hitta något direkt svar. Det är så att ibland går bilen perfekt och att EML lampan lyser några sekunder vid start som den ska, ibland tycker jag att bilen går lika bra utan att EML lampan lyser vid start welelr gång och ibland går bilen hel slött cirka 30km/h och då lyser varken EML lamapan vid start eller under körning. Vet någon vad felet kan vara?

Mvh
Fredrik
Paap Reeder
... glapp i EML- lampan (dioderna) (eller i chipen i instrumentet) gör att EML inte tänds för att indikera fel men boxarna går ner i nödprogrammet.
.... TROR jag.

MVH /// Paap R

Tackar!
Kan man byta någon av dessa delar?
Var i kombiinstrumentet sitter cippen?
Hur vet man vad som är trasigt?
Passar ett annat kombiinstrument än från en 750-90?
Mvh
Fredrik Tysk
Paap Reeder
... inte alls säkert att det är det felet jag skrev men själv skulle jag satsa på en dylik diagnos.
Tror inte att ngn annan årsmodell än -90 passar eftersom det är en modell mellan versionerna 88/89 90 91/93 men är ej 100:a.

Hur man vet vad som är trasigt? ... sannolikt kan man aldrig få reda på det ... utan vissa saker "bara är" på V12:or.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... för att lista ut vilket chip det är måsta man först skaffa sig minst 60 P i elektrofysik ... d v s jag vet inte.
Det sitter ett antal chip i instrumenthusets kretskort som man hittar om man sprättar isär huset.

MVH /// Paap R
Hej!
Nu har jag bytt instrumentpanel (och det lilla som jag hittils testat verkar bilen fungera bra), men när jag monterade in den nya, så blev mätarställningen någonting på 18000 mil istället för 22000 mil. Jag tycker att det känns fel att mätaren visar fel miltal, är det någon som vet hur man kan få tillbaka det gamla miltalet. Jag trodde att milen låg lagrade i någon box i bilen och inte i mätaren. Kan man byta någon liten del i mätaren och få rätt miltal eller kan BMW programmera óm mätaren, så att den visar rätt?

Mvh
Fredrik Tysk
Hej Fredrik,

Om du så gärna vill byter du bara ut chipet som sitter på baksidan på kortrt. Om det är orört sitter det bakom en plastbygel. Jag utgår från att du har ditt gamla instrumenthus kvar.

Mvh////////////////////////77CL
Tackar för hjälpen!

Mvh
Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.