AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.426

Går det att köra en m3a i vinter?

Sida 1 av 2
sc
217
scalare
325 coupé -07
Tjenare, sitter nu och letar efter ny bil. Har tidigare ägt en 328 och funderar nu på en m3a =)
Kollar på m3or från 94 - 96 dvs 3.0 motorn.
Kommer en m3a gå att köra i vinter? Är det någon av er som gör det? Eller är det helt enkelt missahandel av en så fin bil? =/
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Äger nu min andra M3 3.0 och jag skulle ALDRIG vinterköra den. Dels p.g.a att skicket blir sämre, rost och stenskott och kallt och hemskt.
Sen är det ju 300hk med bakhjulsdrift, det blir jobbigt. M3.or är ganska låga också. Dyrt med 17" fälgar och vinterdäck. Nej, jag skulle inte göra det iaf, mest p.g.a att jag tycker t.o.m synd om min volvo när den får gå i 10cm högt slask:) så M3.an ska vi inte tala om.

Däremot så skulle jag tänka mig en 325:a från -92 eller nåt som vinterbil. Men det bästa är nog igentligen att ha en "skitbil" som inte krånglar och med billiga delar och bakhjulsdrift, en volvo 240/740/940 exempelvis.

Men det är ju bara min åsikt de, alla får ju göra vad dom vill med sin bil.

Bilen:Länk

/Henrik

Har haft 2 kompisar som har kört med sina m3:or på vintern, det funkar så länge men tänker på att köra som folk å inte basa allt för mkt... ena körde på 16" dubb å den andra på 17" friktion.... snåla bara inte med däcken uten köp nya märkes däck så ska du komma fram
sise
kommer någ billigare undan om du köper en "skitbil" än dyra vinterdäck till en m3 ,,

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Polaren sladdar runt med sin m3. Han tycker den är en mycket bra vinterbil! jag håller med han. men jag är för rädd om skicket på bilen. sen måste man spara lite pengar å bil till sommaren så den kan gå hårt då! å nya saker givet!

Min bil Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har iofs inte ägt någon m3:a så kan väl egentligen inte uttala mig om hur den är som vinterbil. Men spontant känns det som det beror lite på var du bor. I skånes innehåller ju vissa vintrar mer eller mindre bara regn och skapligt få snödagar. Kan man bara ha bilen i garage då och är noga med att tvätta den regelbundet borde det väl inte gå så fruktansvärt hårt på bilen?
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ekan: Jag tycker nog precis tvärtom, det är där nere det är mest slask och salt. Visst, om det är snöfritt i månader så går det väl, med det är ofta kallt på nätterna och då saltar dom ju lik förbannat, även om det inte är en snöflinga på backen. Skulle jag köra min på vintern så skulle jag nog vilja bo i Norrland där de inte saltar. Känns ändå onödigt, för man kan inte utnyttja en M3:a när det är snö ändå direkt. Men de e som sagt bara jag:)!

/Henrik

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Huh!

Starta en M3 när det är minusgrader....Fy! Tänk på att oljan skall bli rejält varm innan man gasar på. Tar ju 10 minuter på sommaren, tar säkert längre tid när det är snorkallt.

Jag hade nog satsat på en Volvo 740 eller nåt, blir ju lägre försäkring oxå.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mullret: Jag ville också tro det när ja köpte min 740, men hur jävla lungt jag än kör, så drar den lika/mer än M3.an:))) Det är lite surt faktiskt, men man får igen det med att det aldrig krånglar istället, och man åker ganska bekvämt, bra värme och sånt.

/Henrik

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Inte en chans i världen att jag plockar ut min M3:a på vintern!

Jag räknade på att köpa en vinterbil när jag köpten min M3:a o kom fram till att det blev billigare att köpa en gammal Volvo än att köra M3:a på vintern.

En besiktigad 240 el 740 kostar ca 10 000:-

Man ska köpa 4 st BRA vinterdäck till M3:an för ca 6-8000:- + eventuella vinterfälgar.

Man kan ställa av M3:an och spara in halva försäkringskostnaden i mitt fall ca 5-6000:-

Samt att efter vintern så kan man kränga iväg Volvon och få igen lite pengar där!

Så mitt råd är att köp en vinterbil!

Mvh
Björn

Länk

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
1BJÖRN. Håller med dig till 100%! Man sparar massor på att ha en vinterbil.
Ska ställa av M3:an om 5 min nu, det blir ju 6 månader ca, det e ju nästan 4000:- bara där. Har haft samma vinterbil nu i 2 år, en 740 som kostade 5000:-, och jag vet i fan om jag har lagt ner 1000:- kr på den i delar/service ens.
Ska besiktiga den snart så det är bara att hoppas, dyrt blir det knappast iaf, så man sparar allt massor + att man sparar M3.an......och själen:)

/Henrik

Buspelle
Klart att bilen ska köras på vintern. Skulle aldrig missunna mig själv nöjet av köra hela året. Hur kul är det att halva året lyssna på ljudet av att starta B23-spisen i en Volvo på morgonen...
Klart det går att köra på vintern med M3an men för min del håller jag med 1Björn, jag skulle hellre ta skidorna till jobbet än ta ut pärlan på vintern. :)

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Rullskidorna då eller:) med den pissvintern vi brukar ha:)
Nä, jag får göra som jobbarkompisen, cykla 2½ mil ENKEL resa till jobbet, HELA året, om det så är -15 och snöyra, han e inte som alla andra i pärat den mannen....:)

/Henrik

Blir nog allra billigast om ni säljer era M3or och inhandlar varsin militärcykel.
Pernilla-M3
Det är klart att det går att köra en M3 på vintern!!!!

En kompis till mig hade en 98:a förut och körde med den i 2 vintrar... Har man bara motorvärmare och tvättar av saltet regelbundet så är det inga problem!!!
Det finns ingen bil som är roligare!
Är bilen vinterkörd tidigare eller om du får tag på däck till ett bra pris så är det bara att köra på!!!!

Som sagt, det är inget roligt att höra en tråkig volvomotor varje morgon i ett halvår!!!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Det känns faktiskt helt ok och elda igång en gammal Volvo under vinterhalvåret när det är fullt med snö och slask ute. Så många gånger jag var uppe på div refuger, trottoarer mm under förra vintern. Det hade ju varit kul och se M3:an göra samma sak och komma undan i princip oskadd!! Eller inte.

Jag skulle vilja säga att det är roligare och köra en gammal bil som man inte bryr sig om! Man kan sladda hejvillt hela vintern och inte vara rädd för att skada bilen, köra igenom snövallar mmmm. Denna vintern så får tjejens 325:a
tjänstgöra som vinterbil. Ingen M3:a men nästan!

Självklart går det utmärkt att köra M3:a vintertid under förutsättning att den orginal i chassie. Min har ju en markfrigång fram pga GT splittern på ca 6 cm.
Kommer det då ett par cm snö så kan jag knäcka extra på vägverket som snöplog.

Kännslan av att starta och ta första vårturen med M3:an efter avställningen är nästan obeskrivbar!! Klart att rekomendera.

Mvh
Björn

Länk

svavelvinter
här uppe i norrbotten äre ju inge som helst problem så länge man inte har storlek 46 på skorna å enorm stortå på högerfoten
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
1BJÖRN: Handlar om att våga :P

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Spajjs: Aha! Fan att jag inte tänkte på det!! =)

Hade faktisk M3:an ute vid 2 tillfälle förra vintern! Dock bara när det var torrt och sol ute. Gick väldigt brett i svängarna pga stenhårda sommardäck. Väldigt trevligt förvisso men inget att rekomendera.

Mvh
En björn

Länk

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klar att det GÅR att köra M3 på vintern. Körde nån månad med en M3e36. Men 17" 235 odubbade vintedäck blev jag snart ganska trött på, bilen kommer inte alls til sin rätt på vintern.

Sen känns det inget bra att ta ut den i saltet och behöva tvätta 2ggr i veckan.

Som flera tidigare nämnt, köp en vinterbil. Volvo eller nåt roligare beroende på ekonomi. Men du kan köpa en relativt dyr vinterbil och ända blir det billigare totalt.

(Min nuvarande SportEvo tar jag helst inte ut när det regnar, vinterkörning finns inte på kartan)

Racerbilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.