|
|
|
|---|---|
|
När man kör rakt fram och minsta ojämnhet kommer nära något av framdäcken svänger bilen så klart ditåt, men ratten rör sej inte så mkt. Ratten svänger som inte med när det är små svängar det handlar om. På landsväg när man mestadels svänger med små rörelser känns det som om inte ratten tar först och att bilen bara understyr. Det går bra när man åker omkring i stan i lugn fart. Men så fort man ökar lite och vägen lutar lite åt nått håll drar bilen ditåt och reaktionen blir lite sen eftersom styrningen inte tar direkt. Kan det vara servopumpen som krånglar? Är det bara för lite olja i servopumpen? Eller vad kan det tänkas vara? MVH //Kalle | |
|
Glömde lite saker. Kör en m5 -91. Tyvärr så har jag inte original ratt, men letar efter en att köpa. Kan det vara så att ratten jag har helt enkelt är glapp på nått vis? MVH //Kalle |
|
|
Du har nog sliten styrväxel vanligt på E34:an. mvh |
|
|
hur kollar man det? Dyrt att åtgärda? OM det inte fattas olja i servopumpen kan man då fastställa att det är styrväxeln? MVH //Kalle |
|
|
Sök inlägg på forumet "styrväxel and e34" så har du att läsa vill jag lova. Lite om ämnet>>Länk mvh |
|
| Tackar! | |
| prova med att dra år rattstången nere vid pedalena. Se bara till att inte dra den för hårt då inställningen av ratten slutar att fungera då. Sedan kan det vara idé att justera styrsnäckan om det fortfarande inte känns bra. Oftast så brukar det göra massor att fixa till detta, men det kan även bero på dåliga bussningar o leder i framvagnen. | |
|
Tack för mycket bra tips "hall112" Ska ut och kolla nu. MVH //Kalle |
|
|
Läste lite på olika trådar här på forumet och sökte upp gamla. De beskrev sina problem och sa att de inte hade någon nämnvärt glapp när de stod stilla. Men när jag känner på ratten när jag står stilla och motorn är av glappar den ändå. Är det bara nån nisse som monterat min ratt lite klumpigt? MVH //Kalle |
|
| Jag har fått dra åt rattstången och justerat styrsnäckan på bägge M5:orna jag hafft och det har blivit som helt andra bilar efter det. Styrningen har blivit mycket mer exakt och man har blivit av med glappet till 90% iallfall, resten beror nog på slitage i styrsnäckan. Jag skulle tro att du har glapp både i rattstången och i styrsnäckan och det är därför du har glappet. | |
| Okej, tack så mycket för hjälpen! | |
| Kolla igenom framvagnen och styrstången så att all är tiptop innan du börjar justera styrsnäckan. Styrsnäckan måste vara centrerad innan du justerar den. Jag fick byta styrsnäcka på min m5:a eftersom någon klåpare hade justerat den fel när den inte stod i centrum. | |
|
Kanon bra alla ni finnns för rådgivning! MVH //Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.