AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.431

Kopplingen hinner inte koppla

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Igår hände något mindre spännande.... Jag rastade en Hynda Prelude 2.2 (Kan det ha varit en -97 el -98) mellan rödljusen men två(!) gånger hann min koppling inte med att koppla!! Det har aldrig hänt förut och jag är inte så haj på hur kopplingen fungerar på en E46 så jag vill bara höra med er vad som händer.

Jag drog upp till nånstans nära varvstoppet, ner med kopplingen och i med trean. Men trean ville inte in! Det skrapade fast jag hade pedalen nere! Det hände två gånger från tvåan till trean... :(

Efter typ andra försöket gick den i (släppte aldrig upp kopplingen emellan).

Hur kommer det sig? Kopplingen fungerar hur fint som helst annars och har aldrig märkt av något annat bekymmer med den, bara nu när jag skiftade Väldigt fort!

Ska jag bara ta det lugnare mellan växlingarna (typ nån tiondels sekund:) eller behöver jag byta något?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ingen?
tu
38
turbor
325 tic -92
Det är nog inte kopplingen jag tror dina synkringar börjar bli dåliga.
svintoleffe
Jag tror knappast synkringarna börjar o bli dåliga, men jag vågar inte gissa helelr, för jag vet inte hur kopplingen är uppbyggd på e-46, men det kan ju kasnke ha något o göra med en slavcylinder, som inte hinner trycka tillräkligt med olja, utan at det läcker kasnke.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker nog att det låter som att det skulle kunna va dåliga synkringar.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har detta fenomen på min e46 på femmans växel, är jag för snabb att slänga in växeln skrapar det till.

BMW CS #5206
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
svintoleffe: Jag hade den funderingen själv faktiskt! Lådan känns helt tajt annars... Det funkar ju hur bra som helst om man skiftar snabbt men inte supersnabbt (som en smg-låda ungefär:)...

Nu är det ju inget större problem direkt...

svintoleffe
Det är så här, är synkringarna dålig,, då rasslar det till i lådan när du växlar, Men, du får fortfarande i växeln, hade en gång en ådi, som synkringarna var slut på då, där rassalde det om man växlade för fort, dom synkringarna var dålig, men du fick i dom.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag fick inte i växeln utan var tvungen att vänta en liten stund... Hade kopplingen nere hela tiden....

tu
38
turbor
325 tic -92
Jag tror fortfarande att synkringarna är dåliga även om dom inte borde va det på en såpass ny bil men men man kan ju köra sönder synkringar på 10 min om man vill så...
De
165
DeWa
328iAT -96
Ursäkta att jag frågar så dumt, men det är så att du råkat få mattan att lägga sig bakom pedalen så att du inte får ner den i golvet trots att det känns så?

Har hänt mig nån gång då och då .. ;)
Kan det inte vara så att pga det höga varvtalet så tar det tid för kuggen i växellådan att snurra så pass långsamt att det är möjligt att skjuta i växeln?

Visst, jag antar att det är synkringarna som skall fixa det...men maxar man varvtalet så....?!?!?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Njäe... Kan inte svära på det men jag tror inte det.

Men om synkringen skulle varit dålig hade väl lådan kärvat i växlarna, varit dröga att få i?

Funderar på att byta olja och se om det händer igen...

Kan det påverka om det varit kallt ute? Motorn hade nått normal temp men jag vet inte hur varm vxllådsoljan var...

Vilken olja gäller?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min tidigare inlägg var riktat till DeWa!

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
E46 har en begränsningsventil i kopplingsystemet (finns tidigare inlägg om detta) som gör att kopplingsrörelsen blir litet långsammare och gör snabba växlingar svåra.

Lätt att plocka bort och sägs göra stor skillnad.

Oljan i växellådan heter MTF-LT2 och köps hos BMW, vanlig GL-4 olja får inte användas.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tryggve: Aha! Du vet inte hur man tar bort begränsningsventilen?

parolof
här Länk , men ventilen gör att kopplingen greppar mjukare, den gör inte att kopplingen släpper senare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.