AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
925

Problem med kvarstående knackningar efter vipparmsbyte

Hej alla bmw-trimmare.
jag har fått problem med min turbokonverterade 320 -87.
såhär gick det till: jag hade skruvat upp laddtrycket till omkring 1bar och körde en repa. ett gäng spikningar hördes så jag slog av, men någonting hände för motorn blev orkeslös och kraftiga knackningar hördes. det visade sig att båda vipparmarna på ettans cylinder gått av. klart den var svag om den bara gick på 5 cylindrar. jag lyfte toppen, såg ingen åverkan på varken kolv eller ventiler. vipparmarna byttes och ventilspelen reglerades. I samband med detta togs all turboinstallation bort och ersattes med originalet. vid provkörning kändes bilen orkeslös (mer än vanligt utan turbo) och knackningarna kvarstod.
Är det någon som har haft samma problem eller tror sig ha en förklaring, så är jag tacksam för all hjälp. mvh/Björn.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Lager eller kolvbultar??Jag tror att det är något lager som är kasst..

hjorten
Jo jag har också haft det i åtanke. Det skulle ju förklara knackningar. Men jag undrar om det kan påverka att motorn blir orkeslös....
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Kollat kompressionen då? Om den spikat kan ringlandet har spruckit och därav dåligt komp och en svag motor. Så hade det hänt på turbomotorn som jag skulle sätta i min bil. Upptäckte det dock när jag skulle byta lager och när ja drog ur alla kolvar hade 3st spruckit mellan ringarna.
Det skulle ju kunna vara en förklaring. Kollade kompressionen och det var ingen cylinder som avvek tydligt i alla fall. Men det kanske räcker med små skillnader. alla låg omkring 11 och 12.
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Kollade aldrig kompet på min men de borde märkas tycker jag. Mina ringar var hela men det saknades material mellan ringarna på en kolv och på dom 2 andra så satt bitarna löst.
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Föresten har du kollat så ingen ventil blivit krokig då?
Jag tog inte ut någon ventil och kikade, men kamaxeln gick runt snyggt och prydligt. Det fanns liksom inga märken eller antydningar att något skulle ha tagit i ventilerna.
svintoleffe
Knackningarna beror säkert på ett lager, det som gör bilen orkeslös, det vågar däremot inet svara på.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
De är ju så att är de tex ett vevlager som håller på att gå ner knackar de något jävulskt och maskinen börjar gå trögt. Varför de blir så, de vet jag inte, men så är de iaf..

Kört ner några folkracemotorer och de har börjat knacka/banka och gå tungt och tillslut orkar de inte mer.. å nästa varje gång har de varit dåliga vevlager.

Mvh
uffe
Ja jag får tacka för hjälpen.

Blir till att riva motorn känns det som..... ska bli roligt.

Skönt att forumet finns,
hälsningar Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.