AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.096

Jämförelse försäkring 323 E46 vs M535 E28

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Gjorde en jämförelse på försäkring. Givna förutsättningar är jag(30 år bor i Helsingborg), helförsäkring, 1000 mil/år. Bolaget är Länsförsäkringar.

Bmw M535:87 :Pris per år 12935 kronor - Självrisk 3000 kronor (vagnskada)
Bmw 323 E46-00Pris per år 7355 kronor - Självrisk 3000 kronor (vagnskada)

Det är alltså ca 5500:- dyrare att försäkra min gamla M535 mot en relativt ny 323 E46. Hur hänger detta ihop. Är det de få extra futtiga hästarna somm höjer premien med 5500:-. Jag tror ju inte att de kan ha någon speciell statistik på en gammal M535 E28 då det inte rullar så mpnga på vägarna numera. Det är ju grymt mycket dyrare för ett försäkringsbolag att lösa in en eventuell krockad E46:a jämfört med en halvskabbig E28. Summa summarum, jag tycker att premierna är helt uppåt väggarna. Någon som har någon kommentar?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Inget är upp mot väggarna.
Din bil har med högsta sannolikhet haft en större skadefrekvens än E46 323 har haft hitills. Fler inbrott/fler fall av skadegörelse osv osv.
Försäkringsbolagens premie baseras mycket på statestik.

En E46 328 är markant mycket billigare i försäkring än en E36 328. Så var det iaf när jag köpte min fd 328.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med wendtan, låter nog fullt normalt. 535 har nog krockats och utsatts för inbrott betydligt oftare än 323. Beror nog på att den typiske 323-ägaren än så länge är äldre och kapitalstarkare än 535-ägaren som fortfarande testar gränserna vilket visar sig i skadestatistiken och senare i premierna.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Visst är det antagligen så, men jag tycker ändå att det är konstigt att en bil med ett värde 20000:- är så mycket dyrare än en bil för kanske 200000:-. Sedan kanske inte man kan jämföra så heller iofs då det ju även blir skador på motpartens bil vid en enetuell krock. Undrar hur ofta bolagens skadefrekvenser uppdateras. Låt säga om ca 5 år, då borde det ju finnas ännu mindre M535:or och många ägs av entusiaster. Då borde ju premien sjunka istället.

Länk

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det som gör att äldre bilar är dyrare att försäkra trots att "de är billigare att lösa in vid krock" har med personskador att göra. Risken att skadas och bli invalid är mycket högre i en gammal bil och dessa skador kostar miljoner för försäkringsbolagen. Att lösa in en bil är småpotatis i jämförelse. Därför blir gamla bilar dyrare att försäkra än nyare och mer krocksäkra bilar.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jo, det är ju sant! Men det är väl egentligen bara trafikförsäkringen som täcker personskadorna, och den delen av premien är ju nästan likvärdig.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.