AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.653

M3 E46 coupé eller cabriolet?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag letar ju efter en M3 E46, och har på senare tid börjat snegla på en cab istället för en coupé. Jag har dock lite funderingar:

- hur mycket märks de 140 kg extra som cabben väger?
- blir cabben mer än glidare än en racebil som coupén upplevs som?
- hur mycket bättre står sig cabben i andrahandsvärde?
- är marknaden mindre eller större för en cab?

Cabbarna verkar stå i 360-375', medan motsvarande coupéer står 50' under. kommer detta förhållande att kvarstå inom 1-2 år?

Mvh Johan
Johan!
Jag kan svara på prestandabiten då en god vän till mig har en cab fullutrustad med SMGII mot min manuella och "snikutrustade".
Från stilla är SMG 2 med launchcotroll mycket snabb men det går med en lyckad start att dra i princip jämt med en manuell coupe. Uppe i fart är coupen märkbart snabbare.
När det gäller styvhet är coupen betydligt bättre. Men därmed inte sagt att cabben är helt kass, men om du ska köra bana osv är självklart coupen att föredra. När det gäller gata är cabben tillräckligt "räjsig" för att ta andan ur de flesta "svenssons".
Personligen blir jag lite störd på allt knarr och gnisell som cabben har när man pressar.
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jag personligen skulle aldrig kunna tänka mig en m3 cab.
För de glidaregenskaper man får räcker motorn i 330 mycket väl.
En m3 skall vara race. Jag hade hellre köpt utrustning för de extra pengarna.
Min m3:a kommer under vintern bli utrustad med eftermarknadsgrejer för styvt lika mkt som bilen kostade, det hade jag fått en m3e46 för nästan.

Keep up the good work!
MIn cabbe går som en dröm ( Avställd nu dock..)
Den knakar och knirrar inget som tex e30/36. Det märks att BMW styvat upp chassiet rejält för att kompensera för det borttagna taket.
JAg själv ställde mig samma fråga som du Johan, när jag skulle köpa. Blev såld när jag provade den första cabben... Bara stanna längst vägen och trycka på en knapp så fort solen tittar fram. Åka nercabbat och samtidigt höra m3 ljudet är grymt!!
Om du inte ska piska runt på Gelleråsen eller dylikt tycker jag absolut du skall köpa en cabbe.
My two cents - Marcus

Länk
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
klart jag vill ha en cabb, men min största fundering är egentligen om cabben vänder sig till en mindre publik när den ska säljas. jag har ju inte kvar mina bilar så länge, och måste därför vara säker på att den går att sälja.

hur tysta är de med hardtopen monterad? Är den lika ombonad som en coupé?

mvh Johan
Har klämmat lite på en ht.
Den har de saker som vanliga cabben saknar... Kurvhandtag, inga synliga skarvar etc. Sen ska den enligt uppgift bli marginelt mer högljudd än en coupé.
Vill ha!!!
Marcus

Länk
Länk
HARM:
Intressant att din cabb inte knarrar nåt när man ligger på kör hårt. Har bara åkt/kört en E46 M3 cab och den gnisslar/knarrar lite i kurvorna när man ligger på.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tycker att Coupén känns betydligt sportigare än cabben som mest känns som en glidarbil. Jag hade därför valt en Coupé.
Harris_85@
Man måste smörja cabluckans lister då och då... annars kan den knirra friskt. Jag menar att chassit och rutram etc ej knarrar/slår ngt som i andra cabbar jag provkört.

Länk
Länk
HARM:
Menar du att ett chassie på en bil utan tak skulle knarra mindre?? Har jag svårt o tro.... Är väl ingen skillnad på chassiets uppbyggnad mellan cab och coupé....??
Rolex@
Jo det är skillnad. Sök och du kommer finna info. Orkar inte skriva allt här.
Hur fick du för dig att jag menar att cabben är tystare än coupen??

Länk
Länk
Johan,
Hur har det gått??

Mycket av en bils vridstyvhet sitter i taket. På Cab måste dörrar/sidor/vindruteram osv göras betydligt vridstyvare då den inte har något bärande tak.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Spinner vidare lite på denna tråden...

Vad är att föredra: Manuell eller SMG?

- Med tanke på körning/körglädje
- Med tanke på den dagen då det är dags att sälja
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
har inte blivit någon cab för mig, åtminstone inte ännu. jag är sugen på en cab, men frågan är hur mycket extra det är värt att betala för en sådan? de verkar ligga c:a 80000 kr över coupeerna, lite i överkant tycker jag.

rörande lådan så tror jag absolut SMG är att föredra. de bilarna verkar gå iväg väldigt snabbt! de som har rätt utrustning, dvs 19" och navi, i kombination med SMG försvinner oftast på någon vecka. till högre pris! däremot är jag inte helt övertygad om att SMG är den bästa lådan vid vardagskörning, men det är en helt annan sak....

mvh Johan
ZTreCoupe:

SMG i alla lägen jag hade själv en SMG körde ca:2500mil och har även kört man i ca:200mil.

Dessutom står sig SMG bilarna i värde bättre än manuell

Se länk:

Länk
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>ZTreCoupe
Min fd. 02:a SMG (8000 mil) byttes in hos BMW handlare i slutet Oktober. Och sägas skall att det var inte många kronor man fick för den.
//Martin
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Martin,

såg du inte min köpesannons, finns både på blocket och här på powerbörsen?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.