AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.709

Varför tystnar plötsligt stereon?

Har en e39-01 med en Navi Professional. Det sura är att stereon helt plötsligt tystnar efter en stund. Ibland kan man köra flera timmar, men ibland tystnar den efter bara ett par minuter.

Allt funkar, Navi, TV, Radio, men det kommer inte något ljud vad jag än väljer för funktion. Ljudet kan sedan plötsligt återvända för att försvinna igen efter några minuter. Har bilen varit avstängd en stund, fungerar stereon nästan alltid igen när man startar bilen. Någon som varit med om detta och som vet vad det beror på??
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag hade exakt fenomen, det visade sig att det var ngra kablar som låg och kortslöt i bakluckan vid slutsteget. Det visade sig att förra ägaren hade haft ett dvdsystem inkopplat och kabeldragningen var inte den snyggaste =)
BDJ,

Antagligen ett kännt fel på BM radion i E39 fr o m 09/2001 (felet beskrivs i service bulletin 65 08 04). BMW har endast bytt ut BM radion på garanti efter att kunder har klagat.

/RS2
Tack för svaren, ska genast börja forska. Hittade flera lösa kablar i det högra sidofacket i bagaget. Ska börja med att isolera dom. Undrar vad det är för kablar?
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Hur gick det för dig? Mitt problem har kommit tillbaka efter att ha varit borta ett par veckor.
Hej prichardsson,

Njae, det gick väl sisådär, fortfarande har jag problemet kvar. Jag ringde BMW-verkstaden här i Linköping och dom bekräftade felet som RS2 skrev om. Av någon konstig anledning har tidiga e39-01 detta problem när de kommer till Sverige och de svenska radiosändarna. Åtgärden skulle vara att byta till en ny radiomodul, men den kostar ca 7000:-, och det är jag ju inte så sugen på att lägga ut... Kanske kan man hitta en begagnad, men tydligen bytte de modell och kontakter i den där vevan, så det är inte helt enkelt att hitta en som passar.

Det enda som gör mig lite konfunderad är att RS2 skriver att det gällde från 09/2001. Min bil är från 09/2000.

Kanske det finns någon annan lösning? Återkom gärna om du löser det!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det finns BMW adaptrar för att mont ny radio i gammal bil.
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Lite surt o montera en ny radio när man har TV/Navi o allt integrerat i orginalenheten :)

BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Hade samma problem med min tidiga E39 TA 02/2001.
Jag vart rekomenderad ny radiomadul, tog en chansning och drog ur alla kontakter till radiomodulen, skruvade av locket sprayade allt med en finare elektronik rengörings spray (utan olja), efter det har problemet upphört helt är 6-7 månader sen.
Mvh// Uffe
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilken är radiomodulen?

Jag har samma fenomen och det stör mig nåt så djuriskt.
Va inne på Förenade bil i malmö idag men dom hade aldrig hört de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.