AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
673

Kylarvattnet e knas!

Xe
12
Xenon
328i -96
Tja allihopa! Jag va och tittade på en BMW 325i -95 idag som jag va lite intresserad av. Allting verkade sjyst sådär för en bmw som gått 15000 mil och kostade 96000. Men det va en grej som jag hakade upp mig på. Kylarvattnet varnade färdadtorn för att det var för lågt. Och kylarvatten kan ju inte bara försvinna sådär. Det ska ju behålla sin nivå forever. Det kan ju vara någon enkel läcka i någon slang men risken är ju att topplocket inte är riktigt tätt. Och då e det ju hell no att jag köper den. Så min fråga är helt enkelt denna. Är det vanligt att kylarvattnet hittar en enkel väg (te.x en trasig slang) att försvinna ur eller är det topplocket som knasar? Eller något helt annat ur denna värld? Tacksam för svar!
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Har du kollat om kylvattnet var för lågt? Det kan lika gärna vara nivågivaren till kylvattnet som är trasig!
Xe
12
Xenon
328i -96
Det kollade jag ju i och för sig inte. Så ett sånt fel kan det ju vara.

Det ska jag ha i åtanke att kolla ifall det blir ett till besök hos den bilhandlaren.

Tack! / Xenon
Fröys
Tjena

Jag har också problemet att BC visar "Kühlwasser prüfen". Det konstiga är att när man trycker på check control så försvinner meddelandet. Borde det inte vara så att ett problem finns kvar tills det är åtgärdat.
I mitt fall så har jag kollat vattennivån. Tror att det är en givare som är risig.

///M ax
Fick samma problem på cabben efter att jag kört den varm p.g.a kass termostat!! Fick byta givaren!! Den sitter längst ner på expansionskärlet. (den lilla burken på högersidan av kylaren)

FRÖYS: Det är meningen att meddelandet ska försvinna efter att du tryckt på "check" När du trycker på CHECK så talar du om för bilen att du har läst felmeddelandet! Men meddelandet kommer tillbaka igen när du stänger av bilen!
Detta kommer att försvinna när du har bytt givaren!!
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Om du har varit och tittat på en bil, brukar man då inte öppna huven och se efter hur det står till......???

//TobbE
Xe
12
Xenon
328i -96
Jo det är sant. Men jag hann inte kolla så nogrannt på allt eftersom jag gjorde det på arbetstid :) (hehe.. hoppas inte chefen ser det här) Så jag gjorde mer eller mindre bara en ytlig koll på den :)

/Xenon
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Också det problemet; vad kostar givaren och är det krångligt att byta?
om topplockspackningen är kass så märker man ju det genom att det är vatten i oljan.... den är grå.

kan också kolla om det går ut kompression i kylststemet, kollar man i expansionskärlet, räcker att hålla handen för och känna.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.