|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Det verkar vara mer än 170 hk i min 523 -99! Jag hänger på en Volvo S60 med 200 hk och knäcker den i topphastighet. Det är inget fel på Volvon. Om detta nu stämmer är min fråga följande: Hur kan BMW "papperssänka" effekten på 523 samtidigt som man har en 528 med 192 hk? | |
|
Finns mängder med trådar på autopower som behandlar ämnet. Sök! Min 523 upplevdes som snabbare än angivna 170 hk. Höll en 9000 2.3t 200 hk bakom mig ända tills femman petades vid 200 km/h. Först då blev Saaben snabbare. |
|
|
Den har frågan har varit upp många gånger innan, sök det finns att läsa om ämnet i timmar. Tips: Provkör E39 525 och 528 och jämför! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Om du skall söka kan det vara värt att även söka på 323, då samma motor placerades i 3-serien. | |
| 523 har väl 170 på hjulen vilket enligt tester ger 182 i motorn. Jag kan hålla med om att det går riktigt bra, ok det är ingen 540, men den kostar ju dock lite mindre att hålla igång. | |
|
M52 2.5-liters motorn (323/523) är lite starkare i verkligheten än på pappret. En drivhjulseffekt på mellan 164-169hk har uppmätts vid olika tester. |
|
|
Kan bara instämma med ovanstående. Men varför BMW "papperssänkt" effekten är en bra fråga. Kanske för att slippa utveckla 2 motorer. När den nya 2,8 litersmotorn kom så satte man väl helt enkelt ner den gamla 2,5 liters spisen i 523:an. Någon som vet hur mycket effekt den lämnade på bakhjulen i 525 e34 eller 325 e36? Någon form av strypning sitter säkert i för att sänka effekten med 6-8 hk. |
|
|
LexCom: det är inte samma motor i 323/523 som i tidigare 325/525 även om cylindervolymen är densamma. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Vad är det som skiljer sig då? |
|
|
LexCom: E34 har M50 medan E39 har M52 ( senare M52TU) dom är ju troligen ganska lika men ändock tillräckligt olika för att få olika motor nummer Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
LexCom: så är står det t ex i begagnatguiden för E36: M52 motorn gjorde sin debut i samtidigt som E39, och ersätter M50 motorn. M52 är precis som sin föregångare en mycket hållbar konstruktion utan några direkta svagheter. Precis som föregångaren finns såväl VANOS som kamkedja, skillnaden är att motorn är helt byggd i aluminium. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas även här allt oftast av slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare eller kamaxelgivare. 1999 fick M52 en teknisk uppdatering bl.a. i form av dubbel-VANOS, dvs. att man även fick VANOS på utblåssidan. Vilket resulterade i bättre vridmoment på låga varv samt lägre förbrukning. ___ //Ulf |
|
|
M52 är en helt ny motor, ska enligt dokumentation inte ha många delar gemensamt med M50. M52 har bortsett från motorns inre mekaniska delar, bl.a. mycket mindre insug än M50 (vilket begränsar effekt) , helt annan motorstyrning osv. T.ex. så har alla M52 drive-by-wire teknik = ingen gasvajer, utan bara en potentiometer vid pedalen och elektr. gasspjällmotor. När man byggde M52 så prioriterades låg förbrukning (M52B25 har under vissa delar av sitt register nästan hela 25% lägre förbrukning än M50B25) och låga utsläpp mycket högre än en hög motoreffekt. Men all teknik gör att vridet finns bra fördelat över hela registret vilket ger goda förhållande vis goda fartresurser. Tittar man på vridet hos en M54 (efterföljaren till M52) så har den mycket bättre vrid på lågvarv jämfört med M52. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
se: Länk och Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge! Ursäktar om jag lånar länken lite, men var hittar man vridmoment / hk -kurvor till olika motorer? |
|
|
Det är en bra fråga, tror inte att jag vet ngt ställe där all information finns samlad, olika böcker som handlar om de aktuella motorerna, bilmodellerna osv. Det finns i och för sig en bokserie som består av 2 delar, där alla BMW motorer finns med (även alla prototyper) och där finns bilder och specifikationer med mera. Böckerna är dock dyra, tror de kostar cirka tusenlappen per del. Annars funkar google rätt bra annars, eller kataloger från den aktuella bilmodeller, ibland kan man snubbla över BMW:s egna dokumentation som råkar ligga ute på internet och då får man vara snabb med att spara ner informationen innan den blir borttagen. Är det någon speciell motor du är intresserad av? Det kan hända att jag kan ha den infon du söker. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Man lär sig något nytt varje dag ;) | |
| Det skulle ju vara den motor jag har för tillfället själv då i min egen bil en M60/2 motor. Även en SAAB 9000i (fel forum kanske) kurva skulle vara intressant då jag tills nyligen har kört en sådan bil. | |
|
huttyr: 540i (V8) Varvtal / Vridmoment: 1000 rpm / 280 Nm 2000 rpm / 320 Nm 3000 rpm / 350 Nm 4500 rpm / 400 Nm 5000 rpm / 280 Nm 6000 rpm / 320 Nm ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
540i (V8) Varvtal / Effekt: 1000 rpm / 30 KW = 41 HK 2000 rpm / 62 KW = 84 HK 3000 rpm / 110 KW = 150 HK 4000 rpm / 160 KW = 218 HK 5000 rpm / 200 KW = 272 HK 5800 rpm / 210 KW = 286 HK Tänk på att siffrorna är avrundade till närmsta heltal. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Drive by wire på M52 alltså? Undrar vad min gasvajer gör måntro? Kanske dubbelkommando =) 6a - för det är du värd |
|
|
Appelqvist: ASC+T har en egen liten vajer men visst har 523 gasvajer?? drive-by-wire kommer väl inte för än i och med faceliften?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.