AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.948

Radioantenn med varken ISO eller gamla pin-kontakten

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Antennen på Compacten var av vid köpet. Antennen sitter monterad ytligt på vänster bakskärm. På insidan hittade jag en 12x2x1 cm svart dosa med BMW-logga på.
Den har skruvkontakt för antennanslutning, dvs varken den lilla ISO-kontakten eller den gamla hederliga pin-kontakten.

Dosan misstänker jag har varit till en motorstyrd antenn.
Den har ingång för antenn, ström och jord, kan det vara en antennförstärkare?

Nu vill jag alltså köpa en vanlig antenn och montera men jag hittar ingen passande adapter. Jag har hittat en adapter hos BRL som ska vara för BMW men den har inte skruvanslutning så den kommer aldrig att passa.

Var hittar jag en adapter som passar?

//Stenback
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är original antennen dyr?
Det finns några olika kontaktstandarder för t.ex antennförstärkare som dessa, det är framme vid stereon som det sitter ISO eller pinnkontakt. Antennförstärkaren sitter där för att originalantennen brukar vara en kort pinne, inte en vanlig antenn.
Om du vill ha en vanlig antenn runt 80cm så skall ju kabeln medföljande kabel kopplas direkt till stereon, du tar alltså bort den svarta dosan. En sån antenn ger bra mottagning.
Om du vill återställa till original så bör BMW kunna visa vilka reservdelar som kan tänkas finnas, annars kolla på Hirschmann.de De brukar leverera originalantenner och tillbehör.

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Den tidigare antennen som nu är avbruten var inte heller original.

Från antennförstärkaren går det ut en vire-liknande metall tråd i ena änden som sedan är av.

Jag utgick från att det var någon form av motordriven antenn eftersom jag förutsatte att originalantennen var av standardlängd och i det fallet tyckte jag det räckte med en billig antenn.

Jag är inget originalfreak men ska ändå undersöka möjligheten.

Tack för ett informativt svar folke!

//Stenback
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Då var den gamla en motordriven antenn och om gängan sitter runt den trasiga wire stumpen så var den gängan till höljet för wiren. Antenn kabeln måste finnas nånstans där i området.
Har svårt att se en motordriven antenn med måtten 12x2x1cm. Det kanske saknas nåt?

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tycker det låter helt normalt eftersom troligen sitter det bara en liten elmotor i som snurrar på wiren och sedan satt övrigt ihop med antennen.Dvs drivmotorn var separerad i från antennen istället för att allt var i en enhet.
OK, jag vet inte vilken slags elantenner du menar. De som jag har monterat har inte så värst liten motor, vajern som går upp i antennsprötet snurrar inte utan lindas upp på en rulle som drivs av en snäckväxel med motor och gränslägesbrytare osv. Svårt att bedömma utan att se prylen ifråga.

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Hewi och folke:

Efter att ha tittat lite mer på prylen så kan jag konstatera att det måste vara en antennförstärkare.

Tog lite bilder:
Länk

Den har BMW logga samt texten "FUBA AAR 252".

Om nu denna antennförstärkare fungerar så borde jag väl kunna köpa en standardantenn och hålla "sladd mot sladd" och se om jag får schysst mottagning... får jag det så är det väl bara att göra en bättre förbindelse och montera antennen.

//Stenback
Det är resterna av en komplett antenn med tillhörande förstärkare, tilverkad av Fuba i tyskland.
Nån har försökt med egna lösningar och skarvat på kablar osv, det blir mest skit av detta. Du kan sätta dit en standardantenn och isolera kabeln som strömförsörjde den gamla förstärkaren.

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Hewi: Original kostar 280 kr men är en väldigt kort modell. Dvs det krävs nog en fungerande antennförstärkare och jag är osäker på om min fungerar. Komplett sats med original antenn + antennförstärkare 1150 kr på BMW Solna.

Har letat hos Mekonomen, Clas Ohlson, BRL, MDS, Installationsproffsen och Kjell & Company men inte hittat rätt adapter.

Den adapter jag vill ha ska ha hona DIN pinnkontant i ena änden och hane skruvkontakt i andra.

Jag är osäker på om "skruvkontakten" är FME, vore ju lättare så men hittar inget att jämföra mot.

Om jag fimpar kablarna och kör sockerbit, tappar jag all mottagning då?

Kom igen nu, det kan inte bara vara jag som råkat ut för att byta antenn på en BMW och inte tycker det är värt 1150 kr för original. Det skulle vara mer än 5% av inköpspriset!

//Stenback
FME-kontakt är det inte, utan en special som BMW (och andra) använder på antennförstärkarna, det sitter flera stycken bak på c-stolparna på BMW med antenn i eltrådarna. Det blir svårt att hitta en motsvarande adapter, fast jag förstår inte riktigt varför. Du har väl kablage fram till stereon och vill ha dit en ny antenn där bak? Det går ju alltid att skarva koaxen från nya antennen till den gamla kabeln, klipp bort kontakterna och använd en koaxskarv som finns hos alla TV-handlare.
inte optimalt kanske men det funkar. Det gör en sockerbit också fast det blir lite missanpassning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.