|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag har problem att få bilen någotsånär varm nu när temen har börjat gå ner under 0 sträcket jag har 2 mil från jobbet som tar ca 20 min att köra och på den tiden har inte ens frosten från framrutorna försvunnit jag har nyss köpt bilen så jag kan erkänna att jag inte direkt har kolla vad alla knappar i klima panelen går till så kan ni hjälpa mig där hade det varit bra jag har dubbel klima och kör den på 25c och enda så får jag inte riktigt varmt i bilen ni får gärna berätta vad dom olika knapparna är på höger sida av klima kontrollen bilen jag har är en 528 -97 | |
|
Kolla instruktionsboken, det är enklast. Saknar du instruktionsbok går det att beställa en hos BMW för ca 150 kr. (bra investering.) ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| skulle också funka att någon som vet berättar vad dom 4 eller 5 knapparna gör | |
|
Lånar tråden lite. Har köpt en E39 99:a 523 och tycker att den tar väldigt lång tid på sig att bli varm( motorn) Jag jämför med E34 som vi också har (520-93) och den bli varm på "nolltid" Man får snabbt värme i kupén och motorn tempen stiger snabbt för at lägga sig på normal. E34 blir varm på ungefär 5 km medan E39 tar minst 10 km. Termostat?? Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Byt termostater! /Jonas |
|
|
Föreslår också byte av termostat T |
|
|
Knapparna till höger är uppifrån & ner: Defrosterläge AC Återcirkulation Defroster (bakrutan) Jag upplever det som att min 523 -99 blir varm väldigt snabbt, så om dina rutor inte är upptinade efter 20 min. så är det troligtvis något fel. Testa att trycka in den översta knappen (defrosterläget) + knappen för återcirkulation! |
|
|
Alltid på AUTO och 21 grader på bägge sidorna ( och AC-snöfligan så klart året runt!!), justera och finlira med "airmix" ratten mellan mitten blåsen, funkade fint i dom knappa 3 åren jag körde E39.... Fanns absolut inget behov av att sitta och pilla med återcirkulation eller vrida på max eller min temp i tron att det blir varmare/kallar snabbare då... Du bör dock byta micro filtrena till klimatorn för bästa funktion i klimatorn... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
går det att ställa in någonstans så det blåser mer upp mot framrutan utan att köra på defrostläge? jag tycker när jag kör gärnet på fläkten och med auto på så hör jag att fläkten går men det låter inte i närheten av när jag kör på defrostläge när man kör defrostläge så hör man att det går utav bara h-vete |
|
|
Min bil blir varm på 3 min, då är det arbetstemp på oljan (senast när det var +1 C). Kan tänka mig att det kan ta lite längre tid när tempen går ner under 0 C. Det finns knappar på vänster sida, välj den som är överst så endast den lyser. Sedan tar du och ökar fläkten till fullt och full värme. Det borde ge samma effekt som defrosterläget. /Hammar |
|
|
okey..ska prova det förresten vad betyder den där knappet där det är en liten cirkel på? jag gissar att det är cirkulationsknappen men det finns 2 olika lägen på samma knapp vad är det för lägen? |
|
|
märket också att när jag har på auto så kommer den ingen värme ur mitten reglagen utan bara lite svag högst upp fast jag har fläkten på fullt när jag kör med fönster/mitt/golv värme på så snurrar fläkten på mest snurrar fläkten när jag bara har 1 sak på (tex mittenvärmen) ju mer saker jag har på ju saktare går fläkten, är det normalt? |
|
|
Auto ska reglera allt själv, oftast kommer värme mot vindrutan först (för att fördela värmen bättre i bilen). Det är lite kallt i början men sedan kommer värmen ganska snart, trots att man inte har all värme mot sig. Oftast vill man kanske känna värmen och värma sig själv först, men med auto så värmer den inne i bilen och indirekt dig själv efter en stund då luften inne i bilen blir varmare. Så håll ut lite och låt auto-funktionen göra sitt jobb. Det är normalt att man får mindre "snurr" på luften ju mer utblås man väljer. Ett tips är att stänga utblåset som går till passagerarna bak, den brukar oftast bara blåsa kallluft ändå, då får du lite mer "fräs" på mitten-utblåset. Jag kör med auto på alltid, men ibland om man fryser och värmen är igång så väljer jag mitten-knappen, näst längst upp till vänster, och fullt blås, då värmer det gött. ;-) Men fötterna blir kalla då de inte får något utblås där. Cirkulationsknappen har två funktioner, jag tror den har en vanlig innercirkulation och en med AC påslaget. Den ska väl ha två lampor som kan lysa vill jag minnas. Det bästa är att köpa en manual så förstår du bättre hur det fungerar. Men jag tror vi alla har förklarat ganska bra vad alla knappar är till för. Glöm inte att använda AC'n även på vintern så den smörjer och inte går sönder till sommaren då den verkligen behövs. Tack för mig. ;-) /Hammar |
|
|
Återcirkulations knappen har två funktioner ( som även kan växla via multiratten: bara pilarna betyder återcirkulation, pilar med ett A i mitten innebär att AUC sensorn avgör om du skall ha återcirkulation eller ej (AUC=" elektronisk näsa") ev. kanske även i uppvärmnings/avkylningsfasen fasen av kupén påverkar den återcirkulationen ej helt 100 på det Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.