AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

Tid för autamat mellan ispättning och att ettan driver.

Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Jag har haft min 540 i ett år med 25000 sannolika mil, och jag tycker det tar längre tid mellan ispättning och att ettan driver nu, än för ett år sen. Ca: 1 sek förut och 2,5 sek nu. Lite kortare för kall motor. Samma tider gäller för backen. Plastkulorna är nybytta, men det blev ingen skillnad. En gammal 728 jag testade, började driva momentant, knappt innan spaken hunnit i sitt rätta läge. Hur ska det vara egentligen? Vad har ni för tider?

Tips emottages tacksamt.

Ulke
Uppskattningsvis cirka 1/2 sekund från att spaken ligger i läge D tills den tar driv....
540iA 1995

mvh Ulke
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Tack för svaret. ½ sek skulle duga jättebra för mig. Hur långt har din låda gått, har du bytt olja och filter?

Jag återanvände olja och filter när jag bytte plastkularna. Kanske verkar dumt men jag hade ingen olja att tillgå (däremot ett ventilpaket med nya plastkulor) och jag var tvungen att använda bilen.
Glömde tillägga: årsmodell -94

MVH Set

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen är det för lite olja i automaten, om du har vanlig ATF så är det billigt att byta.

Mvh
1/2 sek här också.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Hej, tack för svar. Har ingen annan långa tider till att drivningen tar.

Jag fyllde upp tills det rann över vid låg temp, på tomgång, som man ska göra, så oljenivån borde vara ok.

Ventilpaketet borde det inte heller vara eftersom det inte blev någod skillnad när jag bytte till ett paket med kollade plastkulor.

Varvtalsgivarna på automatlådan funkar, har kollat med carsoft diagnosprogram. (Dessutom inga felmeddelanden).

Finns det tempgivare i lådan? Hittar ingen.

/Set

93
96
931fredde
E46 320iT -04

Oljenivån bör efterkollas efter provtur, det är speciellt viktigt när man demonterat ventilhuset.
Lådan bör ej vara mer än ljummen typ 40 grader vid kontroll

Ett igentäppt filter kan ställa till det också

Tempgivaren sitter i kabelstammen i lådan,
och behöver ej generera en felkod när den är trasig...

mvh fredde
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Då finns det hopp.
Ska börja det att kolla om oljenivån.

Funkar det inte byter jag filter, och då byter jag olja också.
Tänkte prova Valvoline Maxlife ATF.

Har lådan 5hp30 (svart etikett), och man får ju inte blanda oljor enl. BMW-TIS, och man får ju inte ur all gammal olja. Är det så noga egentligen?

Hälsningar Set

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Prova o knäpp på kliman och se hur lång tid det tar då. Min kan ibland ta lite tid på sig att gå från D till R ( ca 1,5-2 sek) när tomgångsvarvtalet ligger på 400v. Men med kliman på kommer varvtalet upp till ca 700v, då tar samma växelbyte ca 0,5 sek.
Mvh
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Veåtta:
Det blev ingen skillnad mellan 500 och 600 rpm
/Set
5HP30 får INTE köras med vanlig ATF-olja!!! Du måste använda BMW/ESSO specialolja, tyvärr. Annars sabbar du lådan.

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.