AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
498

Vakuum slangar, bör man byta allt?

Hej!

Nu när jag har motnerat ned det mesta på min motor upptäckte jag att slangarna benämnda med 5 och 7 har på bilden Länk blivit dåliga.. sätter man in naglarna i slangen går den genast av...

Nu tänkte jag beställa de slangarna i morgon men bör man även göra en översyn på resten av systemet tro? (Jag vet inte alls var de andra delarna sitter någonstans men det går säkert att hitta med lite tålamod)

/Marcus
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Darklight, jag är ganska säker på att du hittar flertalet av delarna i din länk under plastlocket mellan insugen. Har du tillgång till TIS så hittar du garanterat bättre beskrivningar än i realoem.
gamla torra slangar i allmänhet brukar hålla så länge man inte mekar med dem. Mitt grundråd är: Behöver en slag demonteras eller böjas vid mekjobb, byt den. Är den lätt att ändå byta, byt den. annars låt det vara om den inte är synligt torrsprucken.
Plastlocket mellan insugen sitter med 4 st bajonettlås.
Ofta vill de bara snurra istället för att "klicka ur" Dra då försiktigt i kåpan uppåt nära låset och skruva moturs samtidigt. (Bajonettlåset sitter i en gummituta som blir komprimerad och får större diameter låst läge. Även när alla låsen är frigjorda ska man vara försiktig och inte rycka upp kåpan. Dra istället länge och nära varje lås så kryper gummit ur beslagen på motorn tillslut.
Tackar för tipsen!

Det såg onekligen ut som att alla slangar bar till under kåpan, helt sant :-)
Jag får kolla när jag beställer delar idag hur många kronor slangarna kostar... det borde inte vara farligt dyrt och nu när jag ändå har rivit ned i stort sett allt förutom motorkåpan så är det ju inget större merjobb direkt att även göra det...

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.