AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Enerverande cupéfläkt-rassel ljud, E34?

Te
5
Tenn Designs
E34 Touring -92
Har varit med om detta förut, tydligen något lager som blir utnött inne i fläkten, bytte till en ny fläkt på BMW då, har för mig att det kostade runt 5 000:- på en E32:a...men då var det ett mer kvittrande ljud. Nu rasselljud, kanske löv som krupit in? Nån som vet om/hur man kan få tyst på detta störande rassel? Bilen har AC som funkar om det kan vara till hjälp.

Len
Kan väl vara löv eller annat som kommit in, men också att fläktblad ligger emot någon plastdetalj eller annat. Måste väl (?) gå att öppna - i torpedväggen/från motorrummet - och kolla om fläktbladet tar emot något när man roterar det? Billigare att kolla detta först, än att låta "proffs" byta ut detaljer för massor med pengar utan att de kanske är defekta....

L.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Nr 6 är något lock till fläkten vad jag kan tyda kanske möjligt att komma åt det?Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Te
5
Tenn Designs
E34 Touring -92
Tack för tipsen! Kanske man kan prova att "blåsa rent" med tryckluft, med nån smal i
spjällen, innan man provar att komma åt. Verkar som man måste gå innifrån för att
komma åt...mycket skruvande.

525i Touring -93
Hej!

Har du haft loss mikrofiltret? Där satt en massa gamla löv o annat skit i min bil, blir det tillräckligt mkt kan det säkert börja rassla där.
Te
5
Tenn Designs
E34 Touring -92
Ok tack, var sitter det? går man innefrån handskfacket? Tack!

525i Touring -93
Du tar loss handskfacket så sitter det en lucka o innanför det mikrofilotret, om du inte har bytt det förr så skaffa ett nytt filter att sätta i när du ändå har loss det, jag fick mycket bättre cirkulation på luften med nytt filter.

här är en beskrivning: Länk

Fläktmotorn kommer du väl åt genom at ta loss luckan i torpedväggen i motorrummet, har inte själv gjort det, men det skall tydligen vara lite jobbigt att komma åt några av skruvarna.

525i Touring -93
nehe det gick ju inte, undrar hur man skall göra en länk som funkar? Finns hur som helst under mektips här på autopower, byte mikrofilter e34
Te
5
Tenn Designs
E34 Touring -92
Kanon! Då vet man vad man ska göra ikväll, mycket tack för tipsen!

525i Touring -93
Nu tror jag att jag har lyckats med länken i alla fall: Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hade ett sådant ljud på min e34a. precis som ett löv låg och rasslade.

detta kom ifrån att jag hade haft av fläktmotståndet som har en metallvärmesköld om sig. denna sitte rätt hårt så jag hade böjt ut den lite. sen satt den ej helt tajt då jag satt tillbaka den.
motståndet pajade helt tillslut och då jag bytade det försvann ljudet. trodde ej innan det var det som lät men tydligen. kändes inte alls som det kunde låta som ett löv låg och rassla mot fläkten.

det sitter uppe åt höger vid pedalerna in i en luftkanal.
tips om du ej får tyst på den med mikrofilter ta ut och kolla så metallhöljet sitter fast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.