|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har kollat igenom lite olika trådar här och inte hittat en lösning än till mitt ljudbugge i bilen (e36). Det är så att efter jag satt i ett 4-kanals MDS steg så började det vina en massa i högtalarna, jag tycker det låter mest i hatthyllan bak (kanske för att det sprids lättare där än från kickpanelerna). Jag har testat att byta jordställe från chassiet till batteriet utan framgång. Vinandet blir värre när jag sätter på olika el saker i bilen som värmen till bakrutan och lyserna fram, och det "tickar" en gång i högtalarna när jag ska blinka åt nått håll. Någon som har några tips på hur man kan gå vidare med en felsökning vart felet sitter? Mvh robert | |
|
har du dragit lågnivå kabeln nära batterikablen (pluskablen)? isf så har du nog problemet där.. hade iaf så i min E30 325 förrut BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
Ha samma jordpunkt för stereo,radioförstärkaren och slutsteget. Slutsteget ska inte vidröra karossen. Ev delningsfilter ska ligga på ett ställe där ex elektronikboxar inte finns. Lågnivå och högtalarsladdarna får inte ligga emot nån stark strömkälla. |
|
|
Strömen går ju på passagerarsidan av bilen har jag för mig, och signalen är dragen på förarsidan. slutsteget ligger sedan i skuffen utan att vidröra några plåtdetaljer. Jag skulle kunna dra jorden från stereon till batteriet också få se vad som händer. Delningsfilter finns endast i steget. Radioförtärkare vette tusan vad det är, har aldrig hört det förut. Mvh robert |
|
Ulke |
Jorda absolut inte i batteriet!!!! sämsta jordpunkten på hela bilen..... prova sedan att dra en ny lågnivåkabel på prov utanför bilen och se om detta resulterar i ett störningsfritt ljud. Anledningen kan även ligga i din stereo om jordningen i denna kollapsat, då kan det bli sådana ljud. Om du är säker på att både stereon och steget har riktiga och bra jordpunter, så skulle jag tippa på att det är något vajj med din lågnivåkabel... lycka till mvh Ulke |
|
varför ska man inte jorda i batteriet då? jag har gjort det på min och det funkar hur bra som helst!! inga problem alls... BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
ja varför inte?, jag har hört att det är en av dom bästa platserna att jorda på om batteriet är bra. Mvh robert |
|
|
Jag instämmer. Ulke, vill du förklara, gärna så djupt tekniskt du kan? Vore ju illa om bilens kanske viktigaste elkomponent har fått den sämsta jordpunkten... Delta- Börja med att lossa signalkabeln framme vid stereon, och lyssna om störningen försvann, återkom med resultatet. FP |
|
| Folke, ja det blir tyst på tjutet och musiken. | |
Ulke |
Folke m.fl Om man jordar i batteriet så innebär det att man kan få "flera jordpunter" eftersom annan utrustning också är kopplad dit. Batteriet i sig är ingen jordpunkt, utan batteriet är i sin tur jordat på närliggande ställe i karossen där en större metallyta genereras...... Det allra bästa är att jorda steget/n på ett bra ställe i plåten i närheten till slutsteget och att även jorda ex.vis stereo och eventuella delningsfilter där med. Dessutom viktigt att tillse att jordflätan från batteri till kaross är i oklanderligt skick såväl som infästningen för denna, annars kan det lätt generera störningar... Någon bättre/djupare förklaring ger jag mig inte in på, finns att läsa om man söker..... mvh Ulke |
|
så länge det funkar att jorda steg direkt på batteriet (då det ligger i skuffen) så kommer jag att fortsätta att göra så även i framtiden BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
Ulke: Det fungerar inte riktigt så, snarare tvärt om i en del fall. Först och främst, det förutsätts att batteriminus och den närliggande chassianslutningen är samma sak i detta fall, på t.ex E39 är den s.k. jordflätan en 50mm2 kabel c:a 15cm lång, inte mycket att orda om eller hur? Det är teoretiskt riktigt tänkt att jorda stereon och steget i samma punkt, men i praktiken får man jordning på stereon framme i kupén från flera håll. Även om du skulle lossa B- på stereon och flytta bak till stegets jordpunkt så har du kvar jordning till stereon från fastsättningen i plåten, antennens skärm och ofta även andra signal och busskablage till stereon. Tänk även på att plus och minus rent LF och störmässigt innebär samma punkt, isf bör man sammanföra även plusmatningarna i samma punkt. Inre impedansen i batteriet är mycket låg, några tiotals mOhm och den stiger så fort man mäter en bit ut på bilens metallchassi. Därför är också störnivån från generatorns ofrånkomliga rippel högre mätt ute på godtyckliga ställen på chassiet jämfört med tvärs över batteriet, det går bra att se på ett oscilloscop eller vissa multimetrar. I vissa fall mycket högre om man har oturen att hamna i ett "stråk" där mycket ström passerar i plåten på väg till större förbrukare t.ex bakrutans uppvärmning osv. Grejen är att man inte har koll på detta, medan batteriet alltid utgör en ganska väl kontrollerad strömkälla eller rippelfilter om man så vill. Däremot är inte strömmen in till batteriet så stor vid normal drift vilket många tror, förutom just vid stillastående eller när startmotorn arbetar. Om man är rädd för induktiva störningar från kablage osv så innebär den grova pluskabeln liten risk, ändå är det denna som många är rädd för vid installationer osv. En stund efter start när laddning osv jämnat ut batterispänningen går strömmen ner till några få amp i just denna kabel, mät gärna själv alla som tror nåt annat, ingen ström = inget rippel osv. Grunden till generatorstörningar i slutsteg osv ligger mindre ofta i val av jordpunkt till själva steget, men mera ofta pga jordslingor via signalkablar osv. Delta-: Bra, prova nu att lägga kabelns jord (skärm) mot stereons chassi, förmodligen kommer störningen då tillbaka. Testa med en jordisolator (galvanisk skiljare) på kabeln så bör störningen försvinna och musiken strömma igen. Finns hos billjudsshoppar m.fl ställen. FP |
|
Ulke |
Fole I de flesta fall är folk rädda för att dra signalkablarna jämte den grova strömmatningskabeln till stegen. Tänk på att de festa bilar fortfarande har batteriet framtill och att man drar ex. en 33mm2 kabel eller grövre från mottorummet till bagaget...i denna kabel kommer det att gå stora mängder ström (beroende på hur kraftiga steg man har), och de vagabonderande strömmarna runt denna kabel kan ha stor inverkan på störningar.... Hävdar dock fortfarande att det är bättre att jorda både steg och filter samt HU bak i bilen på samma punkt då förekommandet av kraftiga strömmar är mindre där pga koncentrationen av förbrukare runt motorrum och batteri..... MEn jag tvingar ingen.....8 år som domare i sasca ger dock en det Praktiska erfarenheter..... Är dock imponerad av dina teoretiska kunskaper Folke, jobbar du med elektronik månne? mvh Ulke |
Ulke |
hmm Folke skall det vara :o) |
|
Du menar nog induktiva fält runt kabeln? Vagabonderande strömmar är inget som förekommer runt kablar, däremot i t.ex bilchassi och andra metallkonstruktioner när man inte ser till att koppla båda fram och återledare (plus/minus, fas/nolla osv) direkt till strömkällan. Vagabonderande strömmar är en ständig källa till problem, störningar osv och även brandrisker, det är dålig praxis eller till och med förbjudet att använda stålstommar, chassie osv som återledare i många sammanhang, t.ex flygplan, båtar, industribyggnader osv. Men i bilar går det bra (nåja) vilket är lite konstigt faktiskt. Jepp, jobbat både teoretiskt och praktiskt med elektronik sedan drygt 35 år. FP |
|
|
hmm, jag är inte riktig säker på vad du menar när du säger kabeln's skärm, men jag antar att det är höljet på den. //robert |
|
|
Skärmen eller den yttre ringen runt mittstiftet i RCA-pluggarna. FP |
|
|
okej, jo jag testade det och det blev inte nått tjut. Jag har ju gjort en snålvariant av signal kabelns dragning, jag hade bara 1st kabel när jag drog allt och hade 4st Y kopplingar så jag fick 4st kontakter på varje sida, när jag har båda dessa Y kopplingar i fram får jag störning, men drar jag ur en så försvinner det direkt. Spelar ingen roll vilken jag drar ut heller, börjar tro att det är min snålhet som bedragit mig. När jag har all urdraget fram så hörs en liten liten störning men den är så ytters minimal så den är inget att bry sig i. Det är alltså när jag har båda mina Y kopplingar i fram i stereon som jag får mycket störningar. //robert |
|
|
OK. Då kör du allt i mono nu, ingen hit kanske. Koppla med separata kablar först och återkom om problemet fortfarande kvarstår FP |
|
| okej, ska testa det. tack så länge | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.