AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.434

ratten rycker till vid inbromsning

zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
som om nånting är glappt. hjulen och bromsskivorna sitter fast, beläggen är nya. detta har kommit ganska plötsligt. gissar på spindellederna men är ej säker...? annars hjullagren kanske?

tu
38
turbor
325 tic -92
Dina bromsskivor är säkert skeva det bästa är att byta. Sen kan även dom bakre bärarmsbussningarna va dåliga.
m3
139
m3italia
E30 320is -91
Vad är det som gör bromsskivor skeva?
tu
38
turbor
325 tic -92
Om dom blir väldigt varma kan dom bli skeva när dom sen svalnar.
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
borde väl märkas då om man snurrar på hjulet i upphissat läge?
ska testa det......

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Sätter en tia på att det är de bakre länkarmsbussningarna som är slut, nr 7 på denna bild Länk ..jag hade samma fenomen innan jag bytte mina bussningar..om man "tvärtog" på bromsen så knyckte det till i ratten.
ro
133
roblon
320dT M -06
Jag tror att jag har samma dilemma på min 328 E46. Jag har visserligen tidigare haft skeva skivor, bytt dem och de slog sig igen pga att bromsoken kärvade...

Men sen en tid har jag nya skivor igen, och till min besvikelse så har jag närapå konstanta vibrationer från framvagnen i alla fall. Korta stunder kan det bli lungt, men sen vibrerar det igen (hjulen var runda och fina när jag krängde på nya däck i somras, så det är nog inte där felet ligger). Mycket irriterande!

Sen, som "zteine" beskriver det så rycker det till eller vibrerar lite mer i ratten initialt vid inbromsning. Känns precis som skeva bromsskivor, men det är som sagt så gått som bara initialt.

Dessutom är bilen väldigt spårkänslig!

Igår kände jag lite försiktigt med en kofot mellan framvagnsstageten (nr 3 i ferlin´s länk ovan) och länkarmen och jag tyckte att bussningarna kändes väldigt mjuka, bände bara lite lätt, men länkarmen rörde sig ändå 5-6mm i bussningen och naturligtvis rör sig hela hjulet då också...

Kan alla mina symptom härröra från dessa bussningar? Eller har jag kanske fler fel i framvagnen? Bör man göra hjulinställning efter byte? Vad bör man satsa på, orginal eller annat (bättre/hårdare)? Sist men inte minst, vad kostar dessa bussningar?

Tacksam för era synpunkter!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Robion,

jag har samma bekymmer som du plus att när jag bormsar vid trafikljus eller om man ska sakta in så viker eller snurrar ratten sig åt ngt håll...

Den e inte rak när man bromsar

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har du detta fenomen?

BMW M-POWER
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Tja!

Jag har samma fenomen! Även om jag trycker lite på bromsen så vibrerar hela bilen!

Undra om de märker det på besiktiningen ???

Jag har precis köpt min bil och undrar om det går på trafiksäkerhets garanti ??? Går bromsarna på det ??? Någon som vet ???

Men jag har fått ett års garanti på allt med självrisk på 495 kr. Undrar om de byter skivor osv på den garanti ???

Ezi Pezi
ro
133
roblon
320dT M -06
Gino:

Jo, det kan nog vara som du säger att ratten gärna vill sticka åt nåt håll, det blir väl en fäljd av att bilen spårar så mycket...

Ezi:
Hur du vibrationer bara en kort stund när du bromsar eller vibrerar det så länge som du håller kvar foten på pedalen. I mitt fall vibrerar det i nån sekund för att sen så gått som försvinna. Det tycker jag talar för bussningarna i alla fall.

/Robin
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Roblon: På min bil viberar det hela tiden ! Så det måste vara skivor eller vad tror ni ??

Ezi Pezi
ro
133
roblon
320dT M -06
Ezi:

Det låter som att det är skeva bromsskivor i ditt fall...

Som jag skrev ovan så kärvade oken på min 328. Kanske kan vara fallet hos dig också? Fast å andra sidan har ju du en 01:a vilken inte borde lida av det än...

/Robin
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ett tips; Om man har bromsat hårt och står still så ska man släppa bromsen. Bromsklossarna kyler annars skivan fortare än luften vilket gör att skivan kan slå sig.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag hade samma på min e46 och dom fick byta bromsskivorna för dom hade blivit skeva. Vet ej vad det kostade det gick på garantin.
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Men som sagt, om skivorna är skeva borde dom väl ta i beläggen om man snurrar på hjulet?
Min bil vibrerar inte utan bara rycker till i ratten vid inbromsning. Känns som den drar åt vänster...

ro
133
roblon
320dT M -06
zteine:

Jag tror att både dina och mina vibrationer kommer sig av dåliga länkarmsbussningar.

Vore bara skönt om någon med erfarenhet av dettta problem kunde hålla med ;)
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
jag tror oxå det.... å ferlin med... ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.