|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Någon som har koll på BMWs historik? Vilket år var det sista då BMWs bilar var utrustade med L-jetronic styrboxar? | |
| Såvitt jag vet var -87 sista modellen med mekanisk insprutning. -88 kom den "chippningsbara" motorn. | |
|
84 kom LE -Jetronic och de var "chippningsbara". Ingen E30 hade mekaniskt insprut, några hade dock förgasare. Efter 87 hade alla Motronic. |
|
|
Alltså kan jag chippa min -85 eller?? Det vore kul. Med soprtsystem borde det väl ge 10 häst i alla fall? BMW rules! |
|
|
Hade inte tidiga 318 k-jetronic dvs 82-84... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Jo det har du rätt i, ser det nu. 318i hade K-Jetronic mekanisk insprutning fram till 9/83. Från och med 9/83 hade de L-Jetronic. Det hade de fram till 8/87 då de fick Motronic. Det var 320i och 323i som fick LE-Jetronic 9/84. |
|
|
om jag har fattat rätt nu så har alltså jag inte mekanisk inprutning på min 86:a. Jag har alltid trott att det varit mekanisk insprut. //Robban |
|
|
OK! Det betyder alltså att det finns en BMW 325 från -87 har 170 Hk och har L-Jetronic system? (Är det någon skilnad "motormässigt" mellan 323 och 325?) |
|
|
...Glöm det där sista... Men funderingen om det finns en BMW 325 från -87 på 170 hk, med L-Jetronic styrsystem kvarstår? |
|
|
Nej alla M20B25 och M20B27 hade Motronic. RodM: Det stämmer, du har elektroniskt insprut. |
|
|
jag tänkte chippa min 320 från -84, den firman jag snackade med sa att det inte gick..var dom klåpare eller..?? ferlin |
|
| Du kan inte bara byta ett chip som på nyare bilar, men du kan installera t.ex. Unichip, som är en separat box som tar över och styr tändning och insprut o.s.v. | |
|
Beror det inte på när under 84 den är tillverkad? De bytte från L-Jetronic till LE-Jetronic 9/84. De med LE-Jetronic ska vara chippningsbara, omprogramerbart chip. Det är vad jag fått för mig iaf. men jag har haft fel förr. |
|
|
kollade just instruktionsboken..jag har L-jetronic på min. Förresten, när fick 323:an 143hk istället för 139? I boken står det att 323:an har 139hk. ferlin |
|
323E21terror |
Jag har för mig att alltid 323E30 haft 139hk, men den sällsynta 4dörrars versionen hade 150hk(1985) (för att kunna frakta 4 feta tyskar enl BMW). Jag har dock hört att 323E30 skulle ha haft 143hk från vissa men betvivlar detta då jag aldrig sett det med egna ögon. farten är min drog |
| Vad är L-jetronic för sprut ? Liknar det LE-jetronic eller ? | |
|
E30 323i hade 139 hk fram till 9/84 och därefter 150hk. E21 323i hade 143hk. L och LE jetronic är väldigt lika. Vet inte exakt vad som skiljer dock. |
|
PETER.O |
Hej, det beror väl på vilken BMW modell som man menar, min gamla 733 -81 hade motronic.Tror det var den första som annvände det. Mvh Peter |
|
L-jetronic=insprutningssystem MED kallstartventil. LE-jetronic=insprutnung UTAN kallstartventil. Dvs kallstarten sköts via de befintliga spridarna. Mvh Janne. |
|
| Är det inte bara 2002 tii som har haft mekaniks insprutning? Kügelfischer var väl konstruktören. 130 ystra pållar i en lätt bil i början på 70-talet (Wow!). | |
| 323:an hade 143hk från -85 enligt modellguiden på denna sida..vad är det för motor som har 150? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.