AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.393

Hur mycket olja tar era 330

Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag vet att det beror på hur man kör bilen, men jag skulle vilja veta på ett ungefär. Får fylla på olja lite nu och då.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
En annan tråd om ämnet>>Länk

mvh
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jo det där inlägget har jag läst. Men min bil har gått 11000 mil så den e juh inte direkt under inkörning. Men det e juh tydligt att dom kan dra ganska mycket olja.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vilken olja använder du då?
Visa användare
183
lier
320ia -94
Jag köpte oljan på bmw kom inte i håg vad den hette.
Om det inte finns nån bättre olja.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Viskositeten bör du kolla ex 0-30, 5-40 etc
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har fyllt på en liter mellan sercice, en gång.

//Player
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

En liter 800 mil efter oljeservice.

Carl
Visa användare
183
lier
320ia -94
Tack Carl 123 känns genast bättre trodde att det var nå fel på min bil får fylla på 1liter då och då. Nu ska den snart in på första servicen för mig som ägare lite lättare att hålla koll då, om den nu tar mer än normalt.
Men jag har som sagt en blyfot allt för ofta.
Kolla i serviceboken. Där står det normal konsumption. Min 325ix tar 1 liter/800mil. Klart inom ramarna enligt serviceboken.

/R
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Min drog också 1 liter / 800 mil ungefär.

...samma här...

/ Mvh Joakim

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag brukar aldrig vänta så länge att jag måste hälla i 1 liter...
Men visst får man pytsa i någon deciliter då och då på sin 330i.
Alles in ordnung.
Testa med en Helsyntet som är liiiite tjockare och du kommer få bukt med problemet. BMW testade med en fetare olja i min men kommer ej igår viskositeten men det blev mycket bättre. 330 motorn jobbar hårt och därför enligt BMW drar den mer olja.

Men som sagt iget att oroa sig för.

Livet är underbart när underlivet är bart
Räkna dock med något högre bränsleförbrukning och sämre prestanda om du höjer viskositeten.

Läste någonstans att nya M6 kunde behöva olja efter var eller varannan tankning. Skulle själv tycka att det vore obehaligt att behöva fylla på olja i en ny bil.

Kör en Honda 2,4 exe och vad jag kan se har den inte dragit mätbara mängder mellan 2000 och nu 4100 mil, just före service 2.
De nämner heller inget alls om inkörning av motorn.

Vad gäller för nya E90 ifråga om inkörning?
Inkörning av e90:
Manualen säger att man ska hålla sig under 4500 varv/min och max 160 km/h de första 200 milen.

Jag har pratat med ett antal olika försäljare (BMW och Volkswagen) och de sade att man inte ska lägga så stor vikt vid inkörningen. Personligen följer jag inkörningstipsen för jag vill inte riskera något när jag just pungat ut med en massa pengar för en helt ny bil.
Numer så krävs väl inget tidigt oljebyte för nya bilar. Det måste vara enormt mycket bättre precision och material i dagens motorer. Förr fick man alltid göra ett oljebyte efter ca: 100-200 mil för att göra sig av med metallspån.

Om man körde 2000 mil med oljan för 25 år sedan så kunde den se ut precis som lera. Nu ser den ut som ny efter 2000 mil.
X3. Jag hänvisade till mina gamla inlägg som länken gick till från Dutta. Jag hade en 330 innan och där körde jag med fetare olja.

E90 vet jag inte. Men det står väl i instruktionsboken sen när jag får den bilen levererad.

Livet är underbart när underlivet är bart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.