|
|
|
|---|---|
|
skall byta diffbussningen och silentblocken nu i dagarna, tittade på det hela igår och jag undrar om man kan underlätta det hela genom att bara lossa kåpan på diffen istället för att ta ner hela diffen...det är ju inga problem att lossa och ta ner diffen, men får man loss enbart kåpan så är det ju lite smidigare... det som jag funderar över är om man lossar kåpan helt och bussningens fäste, går det då att få ut bussningen ut hållaren i karossen och sen få av kåpan? eller måste diffen ner? MVH Johan K | |
|
Jag vet inte om du kan ta ner enbart kåpan med diffhuset kvar på plats. Men jag vet att du kan byta bussningen utan att lossa kåpan från huset iaf. Så gjorde jag. Alltså hela diffen i ett stycke och byta bussning. Jag antar att du byter till Z3M-bussning när det ändå vankas byte? /Anton |
|
|
jo, min tanke var ju antingen kåpan eller hela diffen...det är ju inte svårt att ta ner den...med tanke på hur sunkig min bussning är nu (gummit är helt löst ifrån metallhylsan) så är halva bytet redan gjort :) z3m bussningen trodde jag bara var för e30 m3 diffar...där ser man...har redan en originalare på väg så det får bli det nu för tillfället... MVH Johan K |
|
|
lade ut frågan på zatzy där isåkare svarade (tror han finns här med) att man kunde ta loss kåpan med diffen på plats... MVH Johan K |
|
|
Du har fått samma svar på rejsa av rolfson också. Bara skruva ner kåpan med andra ord. :) /Anton |
|
|
där ser man! slängde ut frågan på ett par forum för att få med utdelning typ :) jo bara att börja skruva...skall hämta bussning, silentblock och ny diffpackning och lite annat imorron... skall dock bli skoj att se hur det går med silentblocken...har aldrig bytt innan och vad man läser här så är det antingen jättelätt eller skitsvårt :) men vafan vi har både svets och vinkelslip i garaget så det är ju lugnt! MVH Johan K |
|
|
Hur gjorde du sen med bussningen till diffen? Plockade du bara kåpan eller tog du ner hela klumpen? Var hittade du packning till kåpan? Bara BMW som tillhandahåller dessa? |
|
|
Skall du bara byta bussningen i locket så är det klart lättare att bara ta bort locket, palla upp diffen bara. Tänk på att bultarna i locket skall dras med moment för packningen skull. Skall du byta alla bussningar så släpp hela bryggan. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Lyfter lite igen.... Vet inte om det är jag som är kass men under 3 timmar har jag inte lyckats få den bulten och muttern som går genom bussningen att rubba sig en enda millimeter. Någon som har nåt fusktips? :P |
|
|
varför inte kapa den med vinkelslip och köpa ny bult och mutter på närmsta järnhandel?? |
|
| Europa Meister, vad ska bultarna till locket dras med för moment? | |
|
Lyfter lite här jag oxå Diffbussningen från Z3 M borde väl passa på min Compact då den har E30 bakaxel? Är det bolt on eller krävs modifierng? Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Antar att du menar bulten som går igenom silentblocken? Skruva på muttern så den ligger i linje med bulten o smacka på med en hammare! Tycker denna brukar släppa rätt så lätt. Har du lossat o tagit bort de undre fästet som sitter skruvat vid domkraftsfästet? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
E30 har ju stora och lilla diffhuset, bakkåpan sitter med 8 resp. 6 skruvar, vilka bilmodeller som har vilken diffklump kan dock inte jag svara på. För övrigt är det ett ganska enkelt jobb (om man har lite mekvana) att byta dffens bakkåpa, här är mer info: Länk Mvh Ferenc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.