AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
926

kopplingen ur funktion

mo
13
moz77
316i-92
skulle starta bilen idag.kopplingen är lätt som en plätt=den tar inte.funderar på vilka fel det kan vara.

bromsvätskan ligger på en bra nivå..så vette tusan.
är väldigt okunnig om sånt här..
någon ??
Hälge
Det är nog "huvudkopplingscylindern" som gett upp, p.g.a att de två gummipackningarna torkat upp. Finns nya gummipackningar hos MotorNord pris 90:-paret.

Köp INTE BMW:s skräprenoveringssats med kolv utan fjäder. (Fungerar ej alls) Dessutom kostar eländet 500:-
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hälge, varför tror du att det är just huvudcylindern? eller om jag ska formulera mig bättre... vad är det som har fått dig att utesluta slavcylindern?

Nyfiken eftersom jag befinner mig i samma sits som moz77, och inte lyckas klura ut vilken av cylindrarna det är som strular.

Min tanke är att om det läcker bromsvätska från huvudcylindern (den som sitter vid pedalerna) så är det inte direkt svårt att gissa att det är den som strular. Om det däremot inte finns något synligt läckage så är det mera troligt att det är slavcylindern som spökar då den kommer att läcka bromsvätska in i sprängkåpan, vilket inte syns så lätt.

Skulle uppskatta om du kunde förklara hur man på ett eneklt sätt kan komma fram till vilken av cylindrarna det är som strular.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hade precis sådär förra hösten. Bytte kopplingscylinder och sedan luftade systemet så fungerade kopplingen igen.
Hälge
Om det tex läcker b-olja vid huvudkopplingscylindern så är det den yttre gummipackningen i k-huvudcylindern som är läck, men det är betydligt vanligare att det är den inre som läcker och då kommer det luft in i systemet. Och pedalen lägger sig slappt på golvet. Skulle nog våga satsa på huvudkopplingscylindern i båda dessa fallen. Om du kollar under lådan så ser du om slavcylinder läcker? I så fall är det den som skall renoveras, eller allra helst bytas ut. NO PROBLEMAS.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Men slavcylindern läcker in i sprängkåpan inte ner i backen om den läcker... du ser inte om det är olja i sprängkåpan.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hälge
Ok, Är kopplingspedalen HELT UTAN TRYCK? eller finns det lite motstånd kvar?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
lite motstånd kvar längst ner på pedalen.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hälge
Om det är huvudkopplingscylindern som gett upp så brukar kopplingspedalen vara helt utan motstånd, finns det lite motstånd kvar kan det ev, vara slavcylindern som är läck. Det absolut bästa är att byta båda två på samma gång, annars tar den nya snart ut den gamla p.g.a högre tryck. (Packningarna pallar ej med)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki tackar för infon!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.